چکیده:
در طول زندگی ما، عوامل متعدد فردی، اجتماعی و ساختاری ممکن است ترکیب شوند تا سلامت روان ما را حفظ یا تضعیف کنند و موقعیت ما را در زنجیرة سلامت روان تغییر دهند. مهارت های شناختی و اجتماعی پایه، به عنوان یکی از مولفه های مهم سلامت روان ، در پرتو تاثیر آنها بر تمام جنبه های زندگی روزمره در نظر گرفته می شود. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی سلامت روان بر اساس تفکر انتقادی و مولفه های آن در دانش آموزان دختر انجام شده است. روش پژوهش: این مطالعه توصیفی - تحلیلی و ازنوع همبستگی میباشد. جامعه آماری آن دانش آموزان هنرستان های دخترانۀسه پایه تحصیلی مقطع متوسطه دوم ناحیه یک شهر کرمانشاه که در سال تحصیلی ٣- ١٤٠٢ مشغول به تحصیل بودند میباشد که ١٢٠نفر از آنها با استفاده از فرمول Cochran (176=N) و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه های تفکرانتقادی ریکتس (CDTI) و سلامت عمومی گلدبرگ (28-GHQ) بود، که روایی و پایایی آنها تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار٢٢ -SPSS و استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که همبستگی مثبت و معنیداری بین تفکرانتقادی (0/01≥p) باسلامت روان دانش آموزان وجود دارد. همچنین بین مولفه های تفکرانتقادی یعنی خلاقیت (0/05≥p)، بالندگی (0/01≥p) و تعهد (0/01≥p) با سلامت روان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین طبق جدول رگرسیون مولفه های تفکر انتقادی، حدود ١٣/٧ درصد از سلامت روان دانش آموزان را پیش بینی میکنند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که سطح سلامت روان دانش آموزان دختر در سطح مطلوبی بوده و اکثر دانش آموزان از سلامت روان خوبی برخوردار بودند. بنابراین، با ایجاد بسترها و شرایط مناسب برای آموزش و پرورش مهارت های تفکرانتقادی در دانش آموزان و افزایش آگاهی دانش آموزان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود، می توان تمایل به پیشرفت و ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روان آنان را افزایش داد
Throughout our lives, multiple individual, social, and structural factors may combine to maintain
or undermine our mental health and change our position on the mental health chain. Basic cognitive
and social skills are considered as one of the important components of mental health, in light of
their impact on all aspects of daily life.
Purpose: The present research was conducted with the purpose of predicting mental health based
on critical thinking and its components in female students.
Research method: This study is descriptive-analytical and correlational. The statistical population
is the students of girls' conservatories in the third grade of the second secondary level in the first
district of Kermanshah who were studying in the academic year of 1402-3, of which .120 were
selected using the Cochran formula (N = 176) and using the multi-stage cluster sampling method.
The data collection tools were Ricketts Critical Thinking Questionnaire (CDTI) and Goldberg
General Health Questionnaire (GHQ-28), whose validity and reliability were confirmed. Data
analysis was done with SPSS-22 software and using descriptive and inferential statistics.
Findings: Pearson's correlation test shows that there is a positive and significant correlation
between critical thinking (p≤0.01) and students' mental health. Also, there is a positive and
significant relationship between critical thinking components i.e. creativity (p≤0.05), growth
(p≤0.01) and commitment (p≤0.01) with mental health. Also, according to the regression table of
critical thinking components, they predict about 13.7% of students' mental health.
Conclusion: The results of the research showed that the level of mental health of female students
was at a favorable level and most of the students had good mental health. Therefore, by creating
suitable platforms and conditions for education and training of critical thinking skills in students
and increasing students' awareness of their weaknesses and strengths, it is possible to increase the
desire to progress and improve their quality of life and mental health.