چکیده:
پژوهش حاضر به منظور شناسایی پیشرانهای بازاریابی رابطهمند در توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در سازمان شیلات چابهار انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از نظر گردآوری دادهها و اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یک تحقیق توصیفی و غیر آزمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق مرکب از تمامی کارکنان سازمان شیلات شهرستان چابهار به تعداد 196 نفر بود. در این پژوهش برای نمونه آماری از 127 نفر از کارکنان سازمان شیلات شهرستان چابهار نظرخواهی شد. در این پژوهش پس از تهیه مدل مفهومی تحقیق، با استفاده از پرسشنامه و ماتریس مقایسات، اقدام به اجرای مدل با استفاده از تکنیک AHP شد. ابزار گردآوری دادهها مقیاس کلامی شناسایی پیشرانهای بازاریابی رابطهمند در توسعه کسب و کارهای الکترونیکی بود که پایایی آن (851/0) بدست آمد. این پژوهش از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP برای اولویتبندی پیشرانهای بازاریابی رابطهمند در توسعه کسب و کارهای الکترونیکی استفاده شده است. نتایج حاصل از تلفیق شاخصها و زیرشاخصها با هدف رتبهبندی این عوامل نشان میدهد که با توجه به رتبهبندی حاصل شده، عوامل اجتماعی، عوامل فناوری اطلاعات و عوامل ارتباطی به ترتیب رتبههای اول تا سوم را از نظر اهمیت با توجه به زیر شاخصها به خود اختصاص دادهاند. همچنین در بین شاخصهای فرعی با توجه به رتبهبندی حاصل شده، عوامل تعهد، مدیریت ارتباط با مشتری و نگرش مثبت مشتریان به ترتیب رتبههای اول را از نظر اهمیت در شاخصهای اصلی به خود اختصاص دادهاند