چکیده:
نشانههایی که گفتمان یک روایت را به سوی ایجاد کنشی اصلی در هستۀ مرکزی هدایت میکنند و به بازتولید معناهایی هوشمند و برنامهمدار میپردازند، نمایانگر الگوی گفتمان کنشی گرمسی در پهنای روایت هستند. مقدمۀ آثار کلاسیک پارسی بیانگر احساس نویسنده در هنگام پیدایش اثر است. این جستار دلایل گفتهپرداز را برای آفرینش روایت با کاوشی گفتمانی در جریان خلق روایت و دریافت نشانههای کلامی در مقدمۀ منظومههای مخزنالاسرار و اسکندرنامۀ نظامی گنجوی بررسی و چگونگی کنش گفتمانی را در مقدمۀ این مثنویها تبیین کرده است تا چرایی سرایش منظومهها را براساس گفتمان کنشی گرمسی با تکیه بر بررسی نشانههایی که در مقدمه به احوال نظامی در هنگام خلق آثار اشاره دارند، با رویکردی توصیفی- تحلیلی تبیین کند. این پژوهش تطور حالتهای نظامی را بر پایه نظریه گفتمان کنشی گِرمَس بررسی کرده و الگوی گفتمانهای کنشی- ارزشی و کنشی- تجویزی را در هسته مرکزی مقدمه آثار حکمی و اخلاقی این شاعر داستانپرداز با استخراج نشانههای گفتمانی ترسیم و تحلیل کرده است.
The signs that direct the discourse of a narrative toward creating a core action in the central core and reproduce intelligent and program-oriented meanings represent the pattern of Greimas’s action discourse in the context of the narrative. The preface of Persian classics reflects the author's feelings when creating the work. This essay has investigated the narrator's reasons for creating the narrative by exploring the discourse in the process of creating the narrative and receiving the verbal signs in the prefaces of the verses of Nizami Ganjavi ‘s Makhzan-ol-Asrar and Iskandername. This essay has done it by explaining the manner of the discourse action in the opening of these Masnavies using a descriptive-analytical approach to illustrate the composition of these poems based on Greimas’s discourse and relying on examining the signs that refer to the Nizami’s conditions during the creation of the works in the preface. This study investigated the evolution of Nizmi's states using Greimas' action discourse theory and extracted and analyzed the pattern of action-value and action-prescriptive discourses in the central core of the preface of this storyteller poet's ethical and didactic works by extracting discourse signs