چکیده:
اهمیت اقتصاد اشتراکی در تغییر رفتار مصرفکنندگان و مدلهای کسبوکار و بهویژه ظهور کسبوکارهای سکوی دیجیتالی، سبب شده مفاهیم جدیدی همچون اقتصاد سکوی دیجیتالی، تمرکززدایی از سکوهای دیجیتال و ارتباط آن با ادراک و رفتار کاربران مورد توجه محققان قرار گیرد؛ از این رو هدف این پژوهش، بررسی تأثیر تمرکززدایی از توانهای کنشی سکوی دیجیتال بر تمایل به استفاده از تاکسی اینترنتی و شناسایی الگوی رفتاری مسافران تاکسیهای اینترنتی در شرایط غیرمتمرکز است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی، از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه هدف پژوهش کاربران تاکسیهای اینترنتی و روش نمونهگیری غیرتصادفی، از نوع در دسترس بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و برای تحلیل آنها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارتپیالاس 0/2 و اسپیاساس استفاده شد. مطابق نتایج پژوهش، مؤلفههای پژوهش یعنی نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراکشده بر قصد استفاده از تاکسی اینترنتی غیرمتمرکز تأثیر مثبت دارد. همچنین قصد استفاده از تاکسی اینترنتی غیرمتمرکز در بین مسافران بر اساس جنسیت، شغل، تعداد دفعات استفاده در ماه و طول مدت استفاده از تاکسی اینترنتی متفاوت است. بهعلاوه مشخص شد که وضعیت تأهل، سن، درآمد و میزان تحصیلات تأثیری بر قصد استفاده ندارند؛ بنابراین صاحبان کسبوکارهای سکوی دیجیتالی میتوانند با سازماندهی غیرمتمرکز ایجاد توانهای کنشی، از بروز رفتارهای بعضاً مخرب کاربران نظیر مقاومت کردن در برابر سیستم یا انتخاب سکوهای دیجیتال جایگزین جلوگیری کرده، قصد استفاده از تاکسیهای اینترنتی را در میان مسافران افزایش دهند.
The importance of sharing economy in changing the behavior of consumers and business models and especially the emergence of platform businesses has caused new concepts such as platform economy, decentralization of platforms and its relationship with user perceptions and behaviors to be noticed by researchers; Therefore, the aim of this research is to investigate the effect of decentralization of platform affordances on the willingness to use internet taxi and to identify the behavioral pattern of internet taxi passengers in decentralized conditions. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection, correlation type and based on structural equation model. The target population of the research was internet taxi users and the non-random sampling method was available And A statistical sample of 481 ride-hailing users in Iran was used to test the hypotheses; Questionnaires were used to collect data The method of data analysis is structural equation modeling with partial least squares approach and using SmartPLS2.6 and SPSS software. Validity (content and structure) and reliability (factor load coefficients, Cronbach's alpha and combined reliability) of the research questionnaire were confirmed. And The general model of this research has a very strong fit and is approved. According to the research results, The findings of this research showed that mental norms, perceived behavioral control and attitude have a positive and significant effect on the intention to use a decentralized internet taxi and it was confirmed that the decentralization of affordances of an internet taxi increases the positive attitude of users and the intention to use. Also, the intention to use decentralized internet taxi among passengers is different based on gender, occupation, number of times of use per month and duration of using internet taxi. In addition, it was found that marital status, age, income and level of education do not affect the intention to use. Women tend to decentralize more than men. Among different occupational groups, housewives had the highest intention and the unemployed had the lowest intention. Therefore, platform business owners can prevent the occurrence of sometimes destructive user behaviors such as resisting the system or choosing alternative platforms by decentralized organization of affordances, and increase the intention of using internet taxis among passengers.It is also necessary for travelers to feel more empowered to make decisions about proposed travel options based on their demographic characteristics. For example, they can design and develop applications in such a way that female employee users feel that their power of choice is higher and they can choose the desired option with the knowledge of the data required for a desirable trip. With this approach, the users' attitude towards It is developed to applications and control their perception on applications. In addition, Internet taxi application service providers, if they wish to experience an increase in Internet taxi travel, need to understand the importance of subjective norms in the preliminary stage of adoption of decentralized Internet taxi applications, and need to know how to promote positive word-of-mouth with the help of strategies. Consider effective marketing.