چکیده:
بهمنظور تدوین الگوی توانمندسازی مدیران میانی آموزش و پرورش، با مطالعه کردن منابع قابل دسترس از پایگاههای اطلاعاتی، مضامین ناظر بر توانمندسازی نیروی انسانی استخراج شد. سپس، 21 نفر از خبرگان آگاه در زمینه منابع انسانی به صورت هدفمند انتخاب شدند و برای احصای عوامل مؤثر بر توانمندی مدیران میانی آموزش و پرورش در بافت فرهنگی و سیاسی- اجتماعی مختص ایران، در مصاحبه حضوری شرکت کردند. برای تحلیل محتوای مصاحبهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. محتوای مصاحبهها با نرمافزار مکس کیو دی ای 2022 کدگذاری شد. پس از دستهبندی کدهای باز، 22 مقوله و 7 مضمون بهعنوان مؤلفههای اصلی الگوی موردنظر شناسایی شدند. این 7 مضمون عبارتاند از: اولویت آموزش و پرورش در سیاستهای کلان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، تفویض اختیار، دلبستگی و تعلق سازمانی، عاملیت و اثرگذاری، فراشناخت و خودتنظیمی، شایستگی و برازندگی. در این مقاله، ضمن توضیح مضامین و مقولهها، پیشنهادهایی ارائه شده است. برای توانمندسازی مدیران موردنظر، مداخله در سه سطح ضرورت دارد. در سطح کلان، تغییر محیط خارج از آموزش و پرورش و برخی مناسبات و ضوابط و آماده کردن بستر مناسب؛ در سطح سازمان، انتصاب مبتنی بر شایستگی، مدیریت مشارکتی، تفویض اختیار، جانشینپروری؛ و درسطح فرد، ارتقای انگیزش درونی و تلاش برای شناخت و توسعه ظرفیتها و شایستگیها، خودتنظیمی، عاملیت و احساس مؤثر بودن، ضروری است.
The present research was conducted in order to develop a model for empowering middle managers of education in Iran. In the first stage, concepts related to human resource empowerment were extracted by studying related literature. Then, a qualitative study (semi-structured interviews) was used in order to identify the effective factors related to empowering managers. 21 well-informed experts and managers in the field of human resources (management specialists, managers of education departments, researchers) were selected purposefully in order to identify indicators and factors affecting the ability of middle managers in the education system. They participated individually in face-to-face interviews. Thematic analysis method was used to analyze the content of the interviews. In this way, after implementing the content of the interviews, open coding was carried out using MAXQDA 2022 software. The content of each interview was read line by line and coded. In the second stage, after categorizing the open codes, finally, 22 categories and 7 themes were extracted and the model of empowerment of middle managers of education was developed. The extracted themes are as follows: The priority of education in macro policies, appointment based on merit, delegation of authority, organizational attachment and belonging, agency and sense of influence, metacognition and self-regulation, competence and appropriateness. In this article, along with explaining the themes and categories, the relative advantages of the mentioned model have been discussed.