چکیده:
هدف: عملکرد شرکتها براساس دستیابی به اهداف ترسیم شده کوتاه مدت و بلند مدت اندازه گیری میشوند. بدین جهت، عملکرد شاخص مناسبی جهت دسترسی به اهداف ترسیم شده تلقی میگردد. عوامل متعددی در افزایش عملکرد بازار شرکتها موثر هستند. از مهمترین معیارهای موفقیت شرکتها عملکرد بازار آنهاست. این پژوهش به دنبال تعیین نقش تعدیلگری راهبرد تجاری در تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روششناسی: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازهگیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تاثیر مثبت و معنیداری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. دانش افزایی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد، بطوری که به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند. روششناسی پژوهش: اطلاعات 117 شرکت در بازه زمانی 1393 تا 1400 گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات تعمیم یافته مرتبه اول مورد آزمون قرار گرفته است. برای اندازه گیری عملکرد اجتماعی شرکتها از ابعاد اجتماعی، حاکمیت شرکتی و محیط زیستی استفاده شده و برای اندازهگیری عملکرد بازار شرکت از دو معیار نسبت کیوتوبین و ارزش بازار به دفتری شرکت بهرهگیری شده است. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت تاثیر مثبت و معنی داری دارد. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که راهبرد تجاری تهاجمی باعث تقویت تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت بر عملکرد بازار شرکت شده است. اصالت / ارزشافزوده علمی: نتایج پژوهش میتواند در بازنگری و اصلاح دستورالعملها و چارچوب گزارشگری اطلاعات عملکرد اجتماعی شرکتها موثر باشد بطوریکه به تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان کمک کند تا میزان توجه شرکتها به تاثیر عملکرد اجتماعی شرکت به عملکرد بازار را مورد ارزیابی ارزیابی قرار دهند همچنین این رابطه بر اساس نوع راهبرد تجاری شرکتها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
Purpose: The performance of companies is measured based on the achievement of short-term and long-term goals. For this reason, performance is considered a suitable indicator to reach the set goals. Several factors are effective in increasing the market performance of companies. The most important success criterion for companies is their market performance. This research sought to determine the moderating role of business strategy in the effect of corporate social performance on the market performance of companies listed on the Tehran Stock Exchange.
Methodology: The collected data of 117 companies from 2013 to 2021 was tested by the first-order generalized least squares regression method. To measure the corporate social performance, social dimensions, corporate governance, and environment are used, and to measure the market performance of the company, two criteria, Tobin’s Q ratio and the MBV of the company, have been used.
Findings: The research findings showed that corporate social performance has a positive and significant effect on the company's market performance. In addition, the findings of the research showed that the aggressive business strategy has strengthened the effect of corporate social performance on the company's market performance.
Originality: The results of the research can be effective in revising and modifying the guidelines and reporting framework of corporate social performance information so that it helps all stakeholders and users evaluate the level of companies attention to the impact of the corporate social performance on market performance.