چکیده:
بحث از کنش اقتصادی در مکاتب اقتصادی از حیاتیترین مباحثی است که هر مکتب اقتصادی بهضرورت دیدگاهی ویژه نسبت به آن دارد. ازاینجهت، در یک بررسی مقایسهای جایگاه این بحث را در مکتب اقتصادی سرمایهداری و اسلامی پی گرفتهایم. دراینراستا، هدف اصلی مقاله گزارش و تحلیل دقتهای نظری و کیفیت نفی و اثبات گزارههای موردنیاز در اثبات نظریه کنش اقتصادی است. این بحث ما را با موضوع کلانی تحت عنوان پیشفرضهای رویکردهای علمی مرتبط میکند که ابهامی روششناختی در نحوه اثبات آنها در تاریخ علم وجود دارد. در این نوشتار با گزارش و سنجش نظریه پایه در مکتب اتریش و مکتب اسلامی شباهتها و تفاوتهای این دو نظریه را در سطح محتوایی و در سطح روشی نشان دادیم. در این بررسی روشن شد که این نظریه پایه در اقتصاد اسلامی هم ازنظر محتوایی و هم ازنظر روشی، ایدئالهای معرفتی را برآورده میکند که در مکتب اتریش دسترسی بدان سطح معرفتی وجود ندارد. این توانایی نظری ناشی از وحدت روششناختی و نگاه جهانی فراگیری است که رویکرد اجتهاد اسلامی نسبت به معرفت دارد. وحدتی روششناختی که ابهام تاریخی علم درخصوص نحوه بررسی پیشفرضها را نیز برطرف میکند.
The discussion of economic action at the level of economic schools is one of the most vital topics that every economic school necessarily has a view on. For this reason, in a comparative study, we have traced the position of this debate in the capitalist and Islamic economic schools. In this regard, the main goal is to examine the theoretical accuracy and negation quality and to prove the propositions needed to prove the theory of economic action. This discussion connects us with the big issue under the title of presuppositions of scientific approaches that there is a methodological ambiguity in how to prove them in the history of science. In this article, by reporting and evaluating the basic theory in the Austrian school and the Islamic school, we showed the similarities and differences of these two theories at the content level and at the method level. In this review, it became clear that this basic theory in Islamic economics fulfills the epistemological ideals both in terms of content and method, which is not available in the Austrian school. This theoretical ability is a result of the methodological unity and comprehensive global view that the Islamic ijtihad approach has towards knowledge. A methodological unity that also opens up the historical ambiguity of science regarding the way of checking the assumptions.