چکیده:
فیلسوفان و اندیشمندان از دیرباز مفاهیم و روشهای مرتبط با شناختشناسی را در قالب رویکردهای مختلف مورد تأمل قرار داده اند. کانون چالشهای معطوف به این حوزه، پرسش از ماهیت ذهن و عین و همچنین نحوۀ ارتباط میان آنهاست. این مسائل منجر به دو جریان کلی و بسیار متنوع ایدئالیسم و رئالیسم شده است. رویکرد ساختارزدایی همچون سلف خود یعنی رویکرد ساختارگرایی در بنیاد، رویکردی معرفتشناختی است. ساختارگراها مفهوم ساختار را برای عبور از دوگانۀ ذهن و عین مطرح کردند. ساختارزدایی به وجهی سلبی و ایجابی، رابطهای همهجانبه با ساختارگرایی برقرار کرد. در تفسیر ارائه شده از این رابطه در این مقاله، ساختار در ساختارگرایی، به متن در ساختارزدایی تبدیل میشود. با این تفاوت که متن صلبیت ساختارها را ندارد و به طریقی سیال به حیات خویش ادامه میدهد. متن بهمثابه یک کل همواره در حال شدن، دوگانۀ ذهن و عین را مرتفع میکند.
Philosophers have long pondered methods of epistemology in the form of different approaches. The focus of the challenges in this area is the question of the nature of subject and object as well as how they are related. These issues have led to two general and very diverse currents of idealism and realism. The deconstruction approach, like its predecessor, the structuralism in foundation, is an epistemological approach. Structuralists propounded the concept of structure for passing the dual subject and object. Deconstruction positively and negatively established a comprehensive relationship with structuralism. In the interpretation of this relation in this paper, structure in structuralism is transformed to text in deconstruction. The difference is that, the text is not as rigid as a "structure" and continues to exist in a fluid way. The text as a whole is constantly evolving, eliminating the dual of mind and object. In this way the concept of text acts as a bridge between linguistics and ontology. When Derrida speaks of the text, he means any kind of being. This kind of being includes both the concepts and the outer objects. This interpretation of language by Derrida refers to the foundations of epistemology and ontology of language.