چکیده:
در طول تاریخ، پیوسته، اندیشمندان دینی سعی کردهاند مدینه فاضله را به عنوان جامعه آرمانی به تصویر بکشند. فارابی بهعنوان یکی از سرشناسترین فیلسوفان اسلام نیز، مدلی از یک آرمانشهر در فلسفه خویش ارائه دادهاست. هدف اصلی فلسفه سیاسی فارابی، کسب سعادت از مجرای شریعت پیامبر (ص) است . نظریه مدینه فاضله فارابی، اشاره به همان مدینه فاضلهای دارد که در ظل کفایت و مدیریت پیامبر (ص) پدیدآمده، و پس از پیامبر نیز، ائمّه اطهار (ع) که جانشینان آن حضرتاند، زعامت مسلمین را بر عهده میگیرند و در ادامه ریاست سنت (ولایت فقیه) زعامت آن را برعهده خواهدداشت. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی تلاش میکند با بررسی آیات و روایات، جامعه آرمانی که در نصوص دینی به تصویر کشیدهشده را با مدینه فاضله فارابی تطبیق دهد. یافتههای این تحقیق بیانگر آن است که رئیس اول مدینه فاضله فارابی همان شخص رسول اکرم (ص) است، رؤسای مماثل اشاره به ائمه اطهار دارند و رؤسای سنت را نیز میتوان فقهای شیعه دانست که بعد از رؤسای مماثل وظیفه رهبری مدینه را برعهده دارند و تمامی این موارد با اندیشههای اعتقادی و سیاسی شیعه امامیه همخوان است و میتوان فارابی را در تأسیس مدینه فاضله متأثر از چنین اعتقاداتی دانست
Throughout history, religious thinkers and scholars have tried to depict al-Madina al-Fadila (utopia) as an ideal society. Al-Farabi as one of the Islamic philosophers has introduced a model of this medina in his philosophy. The main end of al-Farabi's political philosophy is to achieve bless from the Sharia of the Prophet (PBUH) which elevates the human soul to true happiness. Al-Farabi's view of the al-Madina al-Fadila refers to the same al-Madina al-Fadila that we find in the efficiency and management of the Prophet (PBUH), and then from the Prophet, Twelwe Imams, the successors of Prophet, took the leadership of the Muslims, and in the continuation, the president of Sunnah (=Guardianship of the Islamic Jurist) took the leadership of the society of Muslims. This research, with a descriptive-analytical method and a comparative approach, tries to compare the al-Madina al-Fadila depicted in religious texts with al-Farabi's utopia by investigating verses and hadiths. The findings of this research indicate that the First President of al-Madina al-Fadila is the same person as the Holy Prophet (PBUH), Mumathel Presidents refer to the Imams of Shia, and the Sunnah Presidents can also be considered as Shia jurists who, after Mumathel Presidents, are responsible for leading t