خلاصه ماشینی:
"ماهیت واقعی فرهنگ عمومی ایران چیست؟آیا فرهنگ ماهیتا ثابت است یا هر نسلی برمبنای تعبیری از تاریخ گذشتهی خود،باز دوبارهی آن را از نو تعریف میکند؟آیا فرهنگ،واقعیتی جهانی دارد یا با جغرافیا و سرزمینهای متفاوت تغییر میکند؟آیا فرهنگ،واقعیتی عمومی دارد یا فرهنگ متعالی و زندگی هر روزی عموم،ماهیتا تفاوت دارند؟ گفتگو دربارهی این سؤالات را بهطور کلی،اول بار،در آمریکا،والت ویتمن Whitman) (Walth شاعر و رالف والدواامرسون (Ralph Waldo Emerson) فیلسوف آغاز کردند.
رابطه میان معماری،زیباسازی فضاها و هنر عمومی،فقط چون همگی در فضای عمومی واقع میگردند،برقرار است.
هنر عمومی،وابسته به رابطهی متقابلی است که با عموم مردم دارد.
از قرن هجدهم تاکنون تمام فیلسوفان و منتقدین هنر در غرب،با معدودی استثنائات نوعی جدایی از ابدی را میان فرهنگ متعالی و زندگی عادی،فرض کردهاند.
آنهایی که از درون جایگاههای دور و منزوی خود،زندگی عادی و مشروعیتهای متداول را،مورد انتقاد قرار میدهند و تمام تضادهای اجتماعی را،به مفاهیم فرهنگی تقلیل میدهند و مردم را میان زمین و آسمان معلق میسازند.
ما باید با فردریک جیمسون (Frerick Jameson) هم صدا شده،سؤال کنیم:پس وظیفهی سیاسی فرهنگ چه میشود؟ هنر عمومی،میانجیگر است و تمام ارزش آن هم،در همین است.
هنر عمومی،باید تمام ساختمانها،خیابانها،تزیینات و تمام مردم را دربرگیرد و برای شعر و هنرهای دیگر هم،جا باز کند.
بدیهی است که ما باید عقاید خود،دربارهی کار هنری و تزیین هنری و وظیفهی هنر را،از نو بازسازی کنیم و آنها را،از تضاد با مفهوم واقعی هنر،آزاد سازیم.
تمام تاریخ هنر عمومی،تلاشی برای نجات از فرضیات ناصحیح و مفاهیم مغشوش و تحریف واقعیت بوده است."