خلاصه ماشینی:
"شیفتگیشان به نقاشی،آنها را علاقهمند به مطالعه کتابهای دربارهی زندگی نقاشان میکند:شور زندگی،طلای اندامها، رنج و سرمستی و رومن رولان نویسندهی مورد علاقهشان میشود و کتاب«هنر نوین»برخی از مقالات دنیای سخت و نیز سلسله مقالات نجف دریا بندری در مجلهی پیک،مرجعی برای آشنایی هرچه بیشتر آنها با نقاشان و مکاتب هنری میگردد.
در حالی که در پایان دهه شصت و اوایل دهه هفتاد میلادی،نه تنها در ایران بلکه در مناطق زیادی از جمله اروپا،شاهد جنبشهای مردمی و دانشجویی هستیم،که این نیز متقابلا به نوعی رواج نقاشی اجتماعی و فیگوراتیو را در پیداشت.
به این ترتیب به رغم حضور اساتیدی نظیر وزیری مقدم و بهجت صدر،کفهی ترازو به نفع طراحی و نقاشی فیگوراتیو میچربید:«یکی از اساتید در اوایل ورودمان به دانشگاه،بچهها را تشویق میکرد که خیلی آزاد و رها کار کنند،اما بعد از اینکه مدتی به آمریکا رفت،ظاهرا در مواجهه با نقاشان سوپر رئالیست بود که در بازگشت به بچهها میگفت:بسازید.
شاید به این دلیل که در طراحی انیمیشن بیشتر لازم بود که ذهنی طراحی کنم،و شاید هم به دلیل اینکه دوست داشتم با بقیه فرق داشته باشم،نمیخواستم مثل دیگر دانشجویان که دغدغهی اصلیشان تناسب و بازسازی بود،این دغدغه را دنبال کنم.
یکی از دانشجویانم نیز که روی موضوع هنر سیاهپوستان کار میکرد،فیلمی برای من آورده بود که صحنهای از مراسم آنها را نشان میداد.
«گاه انجام کارم ممکن است چند روز طول بکشد،اما شروع کار با آنچه پایان میپذیرد،خیلی فرق میکند.
کار کردن روی کاغذهای مچاله شده،یا دست کاری شده برایم راحتتر است و آسانتر میتوانم ذهن خود را روی آنها متمرکز کنم."