خلاصه ماشینی:
تو با کودکان از چه گشتی ندیم؟ ز کودک چه فرزانکی یافتی ز پیران چنین روی بر تافتی؟ ترا دانش سالخوردان بدست دریغ است با خردسالان نشست!» بکفتا«یکی باغ شد جهان کش انسان درخت است و من باغبان.
اگر باغبان شاخ نو پرورد به بستان بسی خرمی آورد!
نهال جوان دارد این خاصیت که باشد پذیرندهء تربیت!
(1)سقراط Socrate فیلسوف معروف یونانی معلم افلاطون و مؤسس طریقه تجزیه ترسیمی در طرز در حدود سال 469 قبل از میلاد در اطن متولد شد و به تهمت فاسد ساختن افکار جوانان اطنی از طرف هموطنانش محکوم شده در سال 399 بقتل رسید.
فلسفه و طرز مخصوص او را در فن تدریس در نوشتجات افلاطون باید بدست آورد چنانگه شرح اوصاف او را در کتاب (Syinposinm) و شرح فلسفه و عقاید او را در کتابهای موسوم به Apology و Enthyphro و جلد اول کتاب جمهوریه Ropeblic که همه از مؤلفات افلاطون است بخوبی میتوان خواند ز دانش جهان را گر آرایش است دل نوجوان مزرع دانش است!
شد آموزگاری از آن پیشهام که بهبود است خلق است اندیشهام» ** الا ایهنر پیشهآموزگار کفت خردمند آموزکار بباغ هنر چون توئی باغبان ز کژی بپیرای شاخ جوان.
علی اصغر حکمت تربیت از نقطهء نظر اجتماعی -2- بقلم آقای میرزا اسمعیل خان یکانی حرث ما معنی حقیقی«حرث»،در لغت عرب،زراعت میباشد؛چنانکه (culture) ،در زبتن فرانسه،بهمان معنی بوده و در مفهومی که مراد ما است،ابتدا،بطریق مجاز استعمال،سپس،بکثرت استعمال در همان معنی مصطلح شده است.
بنظرم چنین میاید که مورخ مشهور شرق:«ابن خلدون»در مقدمه معروف ناریخش از این معنی به «خضارت»تعبیر میکند که از حیث مدلول،با عبارت«حرث» چندان بیرابطه نیست.