خلاصه ماشینی:
"به عکس، اگر افراد جامعهای آمادگیهای لازم را کسب نکنند و ندانند که در هر نقشی چه وظایفی را باید ایفا نمایند،و یا اینکه ندانند چگونه به نقشهای خودشان عمل کنند،چنین جامعهای در آینده با بینظمی اجتماعی مواجه خواهد شد.
به عنوان مثال،پزشکی که درموقعیت پزشکی قرار دارد،ولی درست طبابت نمیکند،اگر برگردیم و تاریخچه تعلیم و تربیت را مرور کنیم،میبینیم که فقط بعضی مهارتها را یاد گرفته است،و نظام آموزشی نتوانسته است آن نگرشها،احساسات و تمایلاتی را که او باید داشته باشد،در وی ایجاد کند.
نه تنها هدف کتاب تعلیمات اجتماعی،بلکه هدف اساسی نظام تعلیم و تربیت نیز همین است؛مثلا در درس علوم فرد را آماده میکنیم تا ذهنیت لازم را به دست بیاورد که اگر فردا مهندس شد،کارش را درست انجام دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ما در کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی که پیشنویس کتاب اول آن در اختیار شما قرار گرفته است،سعی کردهایم این قدم اساسی را برداریم و راهی را باز کنیم که تعلیم و تربیت به آن هدف اساسی خودش نزدیک بشود.
به عبارت دیگر،انسانها باید در آینده برای ایفای نقشهای مختلف اجتماعی آماده شوند؛یعنی باید با همدیگر همکاری کنند؛ باید با یکدیگر مشورت کنند؛باید به نظرات دیگران احترام بگذارند؛در برابر مشکلات مقاومت داشته باشند؛بهطور کلی ما براساس انتظاراتی که از اعضای یک جامعه داریم، شروع به تألیف این کتاب کردهایم تا زمینهای را فراهم کنیم و به تدریج این نگرشها،هم در بعد رفتاری و هم در بعد شناختی و هم در بعد ارزشی وعاطفی در دانشآموزان متحقق شود و رفته رفته به آن اهداف و ایدهآلهای خودمان نزدیک شویم."