خلاصه ماشینی:
"سپس،به این نکات توجه کنید: (به تصویر صفحه مراجعه شود) هنوز هم میتوانید طرح مقدماتی را ادامه دهید؟ در بعضی از عنوانهای اصلی باید تغییراتی داده شود؟ در هریک از خلاصه عنوانهای(چکیدهها) کارتها باید تجدید نظر و در صورت لزوم حذف شود؟ آیا یادداشتهایی هست که به علت عدم ارتباط با موضوع باید کنار گذاشته شود؟ آیا هنوز شکافهای مهم هست که باید بر بشود؟ جواب همهء این سئوالات در مورد نحوهء ارائه مطالب به شما کمک خواهد کرد.
موقعی که کار خود را از سر میگیرد، سعی کنید نحوهء قضاوت در مورد چگونگی تهیه گزارش تحقیقی را پیشبینی نمایید و در این مرحله از کار،ضمن توجه به کلیهء جوانب مسأله،مشکلترین سئوالات را پیش خود مطرح کنید: اگر این مقاله مربوط به کس دیگری بود، من دربارهاش چگونه فکر میکردم؟ آیا نویسنده یا گوینده چیزی برای گفتن دارد؟ آنچه هست،بهطور واضح بیان میکنید؟ طرف را قانع میکند؟ و همچنین،معلم(در مورد گزارشی کتبی و شفاهی)به چه چیز توجه خواهد کرد؟ و کار شما چگونه ارزیابی خواهد شد؟ لیست مطالبی که معموات معلمین مورد توجه قرار میدهند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 1)نویسنده یا گوینده میتواند منظور خود را برساند؟در کار خود موفق است؟ 2)درحین صحبت(در مورد سخنرانی)به شنوندهها نگاه میکند؟آنها را مورد خطاب قرار میدهد؟ 3)جملهها را کامل بیان میکند؟طوری صحبت میکند که همه بفهمند؟ 4)در استعمال کلمات خارجی(انگلیسی) اشتباهات چشمگیر دارد؟ 5)گزارش بهطور کامل نوشته یا تایپ شده است؟ 6)واضح و جالب است؟ 7)برای تأیید مطالب از مثال و ذکر واقعیات استفاده کرده است؟ 8)در ارائه نقل قولها تعادل حفظ شده است؟ 9)منابع مورد استفاده،در پاورقیها و در لیست کتابشناسی با روش صحیح نوشته شده است."