خلاصه ماشینی:
"تشویق بیرونی مانع خود انگیختگی است قسمت اول عبد العظیم کریمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدون تردید،تشویق و ترغیب از مهمترین ارکان روانشناسی تربیتی و عامل موثری در تحریک انگیزشهای پیشرفت و عمل کرد فرد در فرآیند یادگیری و تقویت رفتارهای مطلوب است.
(البته پیش از آزمایش،دو گروه موردنظر پیش آزمون رغبت سنج ورزش فوتبال را انجام داده بودند و پس از آزمایش نیز دو گروه پس آزمون انجام دادند)نتایج نشان داد گروه اول که پاداش بیرونی دریافت کرده بودند از بازی لذت کمتری بردند همچنین با چه اندازه تشویقهای بیرون، علی رغم آنکه در جهت تقویت و تثبیت رفتار ارائه میگردد.
اگر دانشآموزان به درس بی علاقه باشند،(دارای انگیزش سطح پایینی باشند)به توضیحات معلم توجه نخواهند کرد،تکالیف خود را با جدیت انجام نخواهند داد و (به تصویر صفحه مراجعه شود) سر انجام،پیشرفت چندانی نصیب آنها نخواهند شد.
زیرا هرگاه روشهای شرطی که به تقویت رفتار مطلوب از روی عادت و تکرار مکانیکی عمل مورد انتظار منجر میگردد،بدون توجه به نفس و محتوای عمل و صرفا برای کسب پاداش این رفتار انجام شود،در واقع قالب رفتار بر محتوای رفتار غلبه کرده است.
برای مثال دیگر از خود نمیپرسند که آیا لازم بود این مسئله را بدانیم؟آیا ممکن است چنین مطلبی بهعنوان سوال امتحان مطرح شود؟12 ادوارد کلاپارد نیز معتقد است:«محرک تعلیم و تربیت باید نه ترس از تنبیه و نه حتی اشتیاق به پاداش،بلکه رغبت عمیق نسبت به چیزیکه پای درک یا اجرای آن درمیان است،باشد."