چکیده:
این مقاله در پی گزارش و تحلیلی کوتاه از چهره ترسیم شده از ایران در کتابهای درسی
کشورهای عرب است. گستره جغرافیایی این گزارش پنج کشور عراق، سوریه، مصر، مغرب،
عربستان را دربرمیگیرد و دامنه زمانی آن محدود به 1991ـ1995 است و از میان کتابهای
درسی، تنها به کتابهای رسمی دوره راهنمایی تحصیلی و دبیرستان میپردازد.
سیمایی که از ایران در کتابهای درسی عرب عرضه شده، گاه چنان تیره و منفی است که
نگارنده را به تحریر این مقاله و ابراز ناخشنودی تلویحی واداشته است؛ و این هشداری است
به مسؤلان امر تا به زدودن این کژیها برخیزند و در اصلاح چهره ترسیم شده از ایران و
انقلاب اسلامی آن در ذهن دانشآموزان عرب بکوشند.
خلاصه ماشینی:
"این چهره از آغاز تاریخ اسلام تاکنون یکنواخت است و تحولاتی که در طی قرنها رخ داده است، طبیعت سیمایی را که در این کتابها از ایران عرضه شده دگرگون نکرده است و ایرانی، همیشه همان فارسی نژادپرست پلشتی است که از آغاز دوره خلفای راشدین تا قادسیه شکوهمند صدام، علیه امت عرب و وحدت و زبان و تمدن عربی ـ اسلامی آن دسیسه چیده، و برای تحقق هدفها و نیز آرزوهای ویژهاش به همکاری با بیگانگان خو کرده است.
25 د) دیگر عوامل منفی چهره ایرانی در چارچوب گفتگو از تجاوز ایران که در بیشتر فصلهای کتابهای مورد بحث ما تکرار میشود، گاهگاهی فرآیند پیوند میان تجاوز ایرانی با تجاوز آمریکایی ـ آتلانتیکی در «امالمعارک» و نقشههای صهیونیستی در منطقه به چشم میخورد؛ حالآنکه این کتابها درباره «امالمعارک»، یعنی همان جنگی که آمریکاییها آن را «توفان صحرا» خواندهاند و هدف از آن رهایی کویت از اشغال عراق بوده است، جز چند کلمه نمیگوید، آن هم برای اشاره به اینکه: تجاوزی بود که در برابرش ایستادگی شد و پیروزی به دست آمد؛ یعنی، در اینجا هیچ اصراری بر بازشکافت ماهیت این جنگ که در تجاوز خلاصه میشود، نیست؛ حالآنکه تقریبا هیچ فصلی از کتابهای موضوع این کاوش ـ بنابر نمونههایی که یاد کردیم ـ تهی از تحریک علیه دشمن فارسی نژادپرست نیست و این گذشته از شرح درسها و پرسشهای آنها و تصویرهایی است که جملگی تکرار و تأکید مفاهیمی است که درسها درباره فارسیان پیش رو نهاده است."