چکیده:
سیستم پاداش-جریمه یکی از فنون نرخگذاری استحقاقی2در بیمه مسئولیت است که در اغلب کشورهای اروپایی،آسیایی و بعضی از کشورهای امریکای لاتین و افریقا مورد استفاده قرار میگیرد.در این سیستم بیمهگذاران بر اساس مخاطرههایی که با آنها روبهرو هستند،به تعداد محدودی از ردههای پاداش-جریمه تقسیم میشوند.در هردورهء جدید ردهء آنها بر مبنای سوابق ادعاهای خسارتهایشان تصحیح میشود.نظریه زنجیر مارکوف ابزارهایی برای طراحی،ارزیابی و مقایسه این سیستمها فراهم میکند.در این مقاله سیستمهای پاداش-جریمه معرفی و ابزارهای اصلی بیمه آمارشناسان برای مطالعه،طراحی و ارزیابی سیستمهای پاداش-جریمه بررسی میشود.
خلاصه ماشینی:
"اما در اصل،هدف همهء این سیستمها رسیدن به تعرفهء خوب است که برای رانندگان
Tk(i)-j معرفی میشود و بیانکنندهء این مطلب است که وقتی K ادعا گزارش شده
(3)(به تصویر صفحه مراجعه شود) است که در آن Pk(???) احتمال این است که راننده با فراوانی ادعای ؟؟؟، K ادعا در
دلیل اینکه سیستمهای پاداش-جریمه،بر مبنای تعداد ادعای خسارت بیمهگذار
توجه آمارشناسان بیمه قرار گرفته و انتخاب توزیع مناسب برای مدل فرایند تعداد ادعا،
جز پذیرفتن مدل پواسون برای توزیع تعداد ادعای خسارت فردی بیمهگذار نداریم.
صورت هیچ توجیهی برای به کار بردن سیستم پاداش-جریمه وجود ندارد.
تحقیقات گستردهای در مورد ساختار توزیع تعداد ادعا در داشتمان صورت گرفته است.
برای توزیع تعداد ادعا در داشتمان ارزیابی کردند و نشان دادند که اگر u(???) توزیع
باعث میشود که این توزیع برای نمایش فراوانی ادعای بیمهگر مناسب نباشد.
توزیع تعداد ادعای موجب خسارت برای یک بیمهگذار در طی یک دوره،از توزیع
برای رفع این مشکل لازم است که توزیع آیندهء بیمهنامهها
ایراد به سیستمهای پاداش-جریمه این است که حق بیمههای پرداختشدهء
انتخاب ضریب تغییرات(انحراف معیار تقسیم بر میانگین)به این دلیل است که نیازی
در آن، V میانگین هزینهء یک ادعا و ؟؟؟ فراوانی ادعای بیمهگذار است.
سیستم پاداش-جریمه به صورت خارج قسمت این تغییرات،تعریف میشود:
سیستم پاداش-جریمه باعث میشود که بیمهگذار برای جلوگیری از افزایش
پاداش-جریمه است،در طراحی این سیستمها،به ثبت رسیده است.
یک سیستم پاداش-جریمه،ردهء خاص Ci را(که معمولا ردهء آغازین است)در نظر میگیریم.
جریمه برای یک جامعه بر اساس دادههای آماری مربوط به بیمه اتوموبیل مقدور است."