خلاصه ماشینی:
"در«کمدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) عشق»که از معروفترین آثار دوران جوانی اوست، تصویری هجوآمیز و گاه حتی کمیک از خرده بورژوازی نروژ مجسم میکند و یا در«مدعیان تاج و تخت»ایبسن را در مرحله گذار از هنر تاریخی به هنر روانشناختی میبینیم،در دشمن مردم اما اختلاف عمیقی که بین حقیقت و زندگی اجتماعی وجود دارد،بر ملا شده و موانعی را که در برابر رشد آزاد فرد قد علم میکنند شاهد هستیم.
در اینجا قصد نداریم تمامی آثار ایبسن را حتی خلاصهوار مورد بررسی قرار دهیم،بلکه به طور اخص به نمایشنامه دشمن مردم و ویژگیهای درونمایهای این اثر میپردازیم.
به نظر میرسد فلسفه ایبسن بیتأثیر از جهانبینی هابز نباشد،با این تفاوت که ایبسن به رغم کشش و تمایل به فردگرایی و آنارشیسم، از جمله نویسندگانی است که پستی و بیکفایتی جامعه بورژوایی را به شدت رسوا کرده و خصایص عالی انسانی را با حرارت تمام ستوده است."