خلاصه ماشینی:
بدین معنا که پس از انتخاب یک نمونهء دویست و ده نفری کودک دبستانی(102 کودک کلاس اول و 108 کودک کلاس دوم از دبستانهای نواحی آموزش و پرورش مشهد)که طبق معیارهایی از پیش تعیین شده و معمول در روانشناسی کودکان،114 نفر از آنان را کودکان عادی(گروه گواه)و 96 نفر بقیه را کودکان دارای اختلالات عاطفی-رفتاری(گروه نیمه تجربی)تشکیل میدادهاند، همزمان با مطالعات حضوری( Participatory Rescarch )در مورد چگونگی رفتار این، کودکان در مدرسه و واکنش همسالان و اولیای دبستان نسبت به آنان و بررسی وضعیت خانوادهء این کودکان و چگونگی رشد عاطفی-رفتاری آنان در سالهای قبلی زندگیشان از طریق مصاحبهء نظامدار با والدین یا سرپرست آنان و مطالعه در زندگی خانوادگی به منظور تکمیل اطلاعات،به انجام سه آزمون روانی و شناختی زیر در مورد یکایک کودکان نمونه پرداخته شده است: Children''s Apperception Test(C.
معیار ما در معنا کردن مقادیر ضریب همبستگی باتوجه به طبقهبندی زیر بوده است که کلیهء آمارشناسان برای توصیف مقادیر همبستگی از آن استفاده میکنند: 70/0؟تا 99/0؟همبستگی قوی 40/0؟تا 69/0؟همبستگی نسبتا قوی 20/0؟تا 39/0؟همبستگی نسبتا ضعیف صفر تا 19/0؟همبستگی بسیار ضعیف مقادیر همبستگی عوامل مورد مطالعه در این طرح پژوهشی اگرچه به خودی خود بیانگر وجود رابطهء علی در بین آنها نیست لیکن وجود رابطهء قوی میان آنها را نشان میدهد: 13-جدول اندازههای همبستگی عامل a (وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانوادهء کودک)با سایر عوامل مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) از مقادیر فوق برمیآید که عامل اقتصادی-اجتماعی خانواده یا سایر متغیرهای مورد مطالعه(یعنی:وضعیت عاطفی-رفتاری خانواده در برخورد با کودک،وضعیت عاطفی- رفتاری دانشآموز،تواناییهای هوشی و شناختی دانشآموز،و یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموز)دارای همبستگی قوی و مثبت است و از این میان،قویترین رابطه مربوط به برخورداری اقتصادی-اجتماعی خانواده و نحوهء عمل خانواده در چگونگی رفتار با کودک است.