چکیده:
باوجود آنکه دیدگاههای متفاوتی از سوی صاحبنظران در زمینه ساخت در کلاس جهانی ارائه
شده و پارامترهای مختلفی برای آن درنظرگرفتهشدهاست و در مورد میزان تأثیر هر یک
از این پارامترها هم نظرات متفاوت است، اما یک غایت کلی در تمام این دیدگاه ها وجود
دارد و آن سرآمدی در عرصه کسب وکار جهانی است. شرایط امروز بهصورتی است که هر
شرکتی ناگزیر است خود را در این وضعیت مورد ارزیابی قراردهد و جایگاه خود را
مشخصکند. برای رسیدن به سطح تولید در بازار جهانی مهمترین مسئله بازاریابی و
بازارداری است. یک شرکت برای رسیدن به سطح جهانی تولید باید مشتری مدار باشد. این
الگویی است که در چشم انداز و رسالت بسیاری از شرکتهای بزرگ بین المللی وجود دارد.
این مقاله به بررسی یکی از مدلهای ساخت در کلاس جهانی (WCM) که براساس مدل جلیناس
طراحی شده پرداخته، اصلاحاتی را پیشنهاد کرد. و متدولوژی مشتری مداری برای شناخت و
تبیین عوامل این مدل ارائه کرده است.
خلاصه ماشینی:
چکیده باوجود آنکه دیدگاههای متفاوتی از سوی صاحبنظران در زمینه ساخت در کلاس جهانی ارائه شده و پارامترهای مختلفی برای آن درنظرگرفتهشدهاست و در مورد میزان تأثیر هر یک از این پارامترها هم نظرات متفاوت است، اما یک غایت کلی در تمام این دیدگاه ها وجود دارد و آن سرآمدی در عرصه کسب وکار جهانی است.
سئوالی که مطرح می شود این است که بهترین روش برای انتخاب پارامترهای این عوامل خارجی و مقادیر آنها چیست؟ تعریف شاخصها و مقادیر مناسب عوامل رقابتی در مدل WCM ارائه شده اولیه برای شرکت تولیدی باوجود تأکید برپارامترهای مورد انتظار مشتری (عوامل رقابتی) هیچ اشارهای به بحث مشتریمداری و نحوه تحقق اهداف در این زمینه نشده است.
طراحی براساس نظر کارشناسان موجب میشود که تغییراتی در محصول ایجادشود که مورد تأیید مشتری نیست و ارزش اضافهای را برای او ایجاد نمیکند و در عوض موجب افزایش هزینههای تولید شده و قیمت کالا را بالامیبرد، درصورتیکه این امر موجب افزایش مطلوبیت کالا نمیشود.
] متدولوژی شناخت و اعمال نظرات مشتری در WCM با توجه به مطالب ذکر شده، برای بررسی شاخصهای عوامل رقابتی WCM از دیدگاه مشتریان فعلی (داخلی) و بالقوه (صادرات) و تفاوت آن با دیدگاه کارشناسان سازمان ( که عموما" این تفاوت وجود دارد) از ماتریس ارزش مشتری استفاده میکنیم تا جایگاه سازمان را بین رقبا ( از دیدگاه مشتری) بسنجیم و عامل موفقیت و عدم موفقیت آن را بررسی کنیم.
پس از مشخص شدن عوامل رقابتی توسط مشتری اکنون نوبت مدیران و کارشناسان شرکت است که مفاهیم آن را به زبان مدیریتی و فنی ترجمه کرده و عوامل کلیدی داخلی را براساس آن تنظیم کنند.