چکیده:
ایجاد نظام جامع اطلاعرسانی بازرگانی،یک ضرورت غیر قابل انکار برای توسعهء تجارت خارجی در آینده میباشد. افزایش سهم ایران در تجارت جهانی،رشد صادرات غیر نفتی و کاهش اتکاء به درآمد حاصل از صادرات نفت و...،اهدافی بزرگ و ارزشمند میباشند.اما تحقق این اهداف بدون ایجاد زیرساختهای لازم میسر نمیگردد.یکی از زیرساختهای مورد نیاز ایجاد شبکه جامع و متمرکز اطلاعرسانی بازرگانی در کشور میباشد،بهگونهای که دستاندرکاران بازرگانی خارجی بتوانند در هر لحظه اطلاعات مورد نیاز خود را به سهولت و نیز اعتماد به صحت و دقت اطلاعات دریافت نمایند. تحقق چنین فرآیندی که رشد و توسعهء تجارت خارجی را به ارمغان میآورد،مستلزم دشتن یک پایگاه اطلاعاتی به روز و به هنگام است.برای ایجاد چنین پایگاهی و به روز نگه داشتن آن، فعالیتهای گستردهای میبایست صورت گیرد که مبدأ آن هماهنگی و همکاری با شبکهء اطلاعرسانی است. در این گزارش به تشریح ضرورت هماهنگی و همکاری دستگاههای تولید اطلاعات بازرگانی با شبکهء جامع اطلاعرسانی تجاری و مزایای آن میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"کارشناسان بر این عقیده هستند که با وجود سازمانها و نهادهای گوناگونی که تولیدکننده آمار و اطلاعات بازرگانی در کشور میباشند،تشکیل یک نظام کارآمد و قانونی برای ایجاد ارتباط بین آنها با مرکز اطلاعرسانی ضروری است.
این شبکه باید بتواند با ارتباط منظم با شبکههای اطلاعرسانی تجاری در جهان این موقعیت را برای مخاطبان خود فراهم کند تا از طریق یک محیط رایانهای ضمن دریافت اطلاعات مورد نیازشان از تقاضای بازارها،به انجام معاملات نیز مبادرت ورزند.
کارشناسان عقیده دارند که وزارت بازرگانی و بهویژه مؤسسۀ مطالعات و پژوهشهای بازرگانی که وظیفۀ برپایی شبکۀ جامع اطلاعرسانی تجاری را بر عهده دارند،لازم است همگام با طراحی و راهاندازی شبکه،اقدامات جدی در زمینۀ ایجاد بستر قانونی لازم برای همکاری و هماهنگی نهادهای کشور با شبکه در بخش ارایه اطلاعات،ایجاد بدنۀ کارشناسی مناسب برای بهرهبرداری و بهروزآوری اطلاعات در شبکه گسترش فرهنگ بهرهگیری از شیوههای نوین تجاری(تجارت الکترونیکی)و استفاده گسترده از فرصتهای تجاری و سرمایهگذاری ارایهشده در شبکههای جهانی اطلاعرسانی تجاری و..."