چکیده:
نقش ارایهء اطلاعات صحیح و به هنگام بازرگانی در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای حضور در بازارهای بین المللی حایز اهمیت است. با پیشرفتهایی که در زمینهء ارتباطات راه دور و الکترونیک در جهان به وقوع پیوسته است،امروزه شبکههای بزرگ اطلاعرسانی فعال میباشند و در هر لحظه اطلاعات وسیع و ذی قیمتی را منتشر میکنند.دسترسی سریع به این اطلاعات میتواند در پیشبرد فعالیتهای بازرگانی و نیز افزایش کارآیی تجاری تأثیر بسزایی داشته باشد. در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران،سیستمهای اطلاعرسانی دچار ضعفهایی است که درنهایت به بخش بازرگانی و قدرت رقابت اقتصاد ملی در صحنهء بین المللی ضربه میزند.لذا توجه به پیشبرد شیوههای اطلاعرسانی صحیح و به هنگام از ضروریات است. در رابطه با شیوههای مطلوب اطلاعرسانی و ضعفهای موجود در نظام اطلاعرسانی بازرگانی،خبرنگار نشریه«بررسیهای بازرگانی»با آقای دکتر احمد توکلی کارشناس مسایل اقتصادی گفتوگویی دارد که باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"اطلاعرسانی بازرگانی، کاهش هزینه خدمات تجاری و توزیع عادلانه درآمدها را سبب میشود اشاره: نقش ارایۀ اطلاعات صحیح و به هنگام بازرگانی در اتخاذ تصمیمهای مناسب برای حضور در بازارهای بین المللی حایز اهمیت است.
درنتیجه اگر تلاش شود که اطلاعات به طریقی در معرض عموم استفادهکنندگان آن قرار گیرد که افراد برای دسترسی به آن دچار زحمت نشوند و تبعیضی بین آنها نباشد،درواقع به توزیع عادلانهتر درآمد کمک شده است.
*ضعف اطلاعرسانی تجاری از سوی دستگاههای ذیربط چه عواقبی دربردارد؟ *اگر اطلاعات از سوی مراجعی که به نوعی با بازرگانی کشور ارتباط دارند،درست و به موقع ارایه نشود،هزینۀ تمامشده را بالا میبرد و برای افراد خاص نیز ایجاد امتیازات ویژه میکند.
مثلا نشریۀ اتاق بازرگانی تلاش دارد بیشترین اطلاعات را از آخرین تصمیمات دولت و تحو لات بازار کالاهای خاص و عمده عرضه کند ولی چون این نشریه ماهانه است،در فاصلۀ انتشار دو شماره از آن بسیاری اتفاقات بهوقع میپیوندد که مخاطبین آن باید به فوریت از آن آگاه شوند تا زیانی بر آنان وارد نشود.
*در اطلاعرسانی تجاری گردآوری و تنظیم و ارایۀ چه اطلاعاتی ضروری است؟ *هر تصمیمی که در دستگاههای رسمی کشورهای مختلف در ارتباط با بازرگانی اتخاذ میکنند،تصمیمات پولی و بانکی که در تجارت تأثیر میگذارد،تحو لات اقتصادی که برای یک بنگاه از جهت تشخیص بازار و شناخت مشتری برای آن بنگاه اهمیت دارد و آمار و ارقام و اطلاعاتی که در تصمیمات اقتصادی بنگاهها مؤثر است،ضروری است که در اختیار تجار و بازرگانان قرار گیرد."