خلاصه ماشینی:
"دوم-گرچه هر انسانی میتواند از نیروی عقلانی خود استفاده کند و اعمال و افکار خویش را مورد انتقاد قرار دهد،ولی این بررسی،نمیتواند او را به تمام عیوبی که دارد واقف سازد،زیرا:از طرفی به اقتضای غریزهء حب ذات که خویشتن را از هر چیز و هر کسی بیشتر دوست دارد،اعمال خویش را روا و پسندیده میپندارد.
در آئین اسلام مصالح فردی و اجتماعی،دوشبهدوش هم مورد توجه قرار گرفته است و مسلمانان از نظر دینی مکلفند به موازات خود دوستی،دگر دوست هم باشند و با حفظ منافع شخصی،به صلاح برادران خود نیز بیاندیشند،خیر مادی و معنوی آنانرا تذکر دهند و موجبات رستگاری و سعادتشان را فراهم سازند و این،خود یکی از حقوق برادری در اسلام است.
حضرت صادق علیه السلام میفرماید: کسی که برادر خود را گرفتار عمل نامطلوبی میبیند و میتواند او را از این کار باز دارد در صورتی که سکوت کرده و او را منع نکند،به وی خیانت کرده است.
مواعظ خصوصی و محرمانه و انتقادات صحیح و عاقلانه اغلب به نتیجهء مثبت میرسد و افراد را به نقایص خویش متوجه میسازد و آنها تذکرات دوستانه را میپذیرند و عیوب خود را برطرف میکنند و از این طرز انتقاد اگر در مواردی هم نتایج مطلوبی حاصل نشود،حداقل سبب پرخاش و خشونت نشده و کینه و دشمنی به بار نمیآورد.
آئین اسلام انتقادات بجا را از حقوق و وظایف مسلمین شناخته اما برای اینکه افراد در تذکرات خویش تندروی نکنند و از مرز و حق و مصلحت قدم فراتر ننهند، شرایطی مقرر فرموده است که مسلمین باید در چهارچوبهء آن شرایط،انتقاد و نهی از منکر کنند."