چکیده:
دولتها علاقهمند کمک به شرکتها جهت افزایش صادرات هستند و در این راستا برنامههای ارتقاء صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکتهای کوچک و متوسط در مقایسه با شرکتهای بزرگ میگردد.لذا رفتار صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط و همینطور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا میکند از اهمیت ویژهای برخوردار است.تحقیقات بسیاری در مورد شناسایی اینگونه عوامل انجام گرفته که در این مقاله تعدادی ازاین نظریات عرضه میگردد.در اینگونه تحقیقات عوامل درون سازمانی و برون سازمانی(عوامل محیطی)مورد بررسی قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
"دامنه وسیعی از عوامل مؤثر بر فعالیت و موفقیت صادرات را مورد شناسایی قرار
توسط مدیریت منجر به موفقیت در صادرات میگردد را مورد مطالعه قرار دادند و
بر عملکرد صادرات تأثیر تعیینکنندهای دارد ولی مشخصات شرکت تنها از طریق
استراتژی بازار صادراتی بر عملکرد صادرات تأثیر دارد.
صادراتی و شایستگی مدیر از عوامل تعیینکننده عملکرد صادرات است.
درونی از نظر قابلیت اعمال کنترل مدیران و میزان تأثیر آنان بر عملکرد صادرات مفید است.
محیطی بر موفقیت صادرات در مقایسه با عوامل داخلی ضعیف است.
لازم به تذکر است که تاکنون تحقیقی در مورد عوامل قابل کنترل بیرونی انجام
عوامل مرتبط با استراتژی بازاریابی صادرات شرکت توجه زیادی را به خود
و پیشبینی کننده سود حاصل از صادرات و رشد صادراتی است.
از تحقیقات بازاریابی بینالمللی بر فروش و رشد صادراتی تأثیر مثبت دارد.
تأثیر تطبیق کالا و نوع کالا بر عملکرد صادرات متفاوت است.
عوامل داخلی غیرقابل کنترل شامل ویژگیهای شرکت و مدیریت آن است که در
زیرا این عامل بر افزایش سطح بینالمللی شدن و یا بر عملکرد شرکت تأثیر میگذارد
بسیاری از محققین رابطه بین اندازه شرکت و فعالیتهای صادراتی را مورد
تحقیقات و توسعه یک کالا و میزان صادرات را مورد بررسی قرار دادند.
عوامل بیرونی غیرقابل کنترل از جانب محققین مورد توجه زیادی قرار نگرفته
شده و تأثیر مثبتی را بر عملکرد صادراتی گزارش داده است(کاوسگیل و زو،1994؛
را بر عملکرد صادرات نیافتند ولی تأثیر معنی داری برای فشار بازار داخلی و کاهش
عملکرد صادرات شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است."