خلاصه ماشینی:
"راهنمایی و مشاورهء تربیتی قسمت هفتم (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمد آژیر ب-روش مستقیم5با روش فعال6- در این روش که گاه آنرا«مشاوره-مدار»7 نیز میگویند،فرض بر این است که مشاور فردی است با اطلاعات کامل که میتواند مراجع را برای اتخاذ تصمیمهای مهم و رسیدن به سازگاری کمک کند.
مطالعات علمی در این زمینه شامل جنبههای زیر میشود: 1-ارزشیابی ویژگیهای فرد بوسیله تستهای روانی و تستهای دیگر 2-تعریف و توصیف فرد 3-کمک بفرد برای شناخت خود و محیطش 4-پیشبینی پیشرفتهای احتمالی در راههای معین اصول مشاورهء مستقیم بر این فرضیه استوار است که انسان در پی خودشناسی و کسب اطلاعاتی مربوط به تواناییهای خویش جهت تکامل خود میباشد.
«زمانی رابطهء حسنه مشاورهای بین مراجع و مشاور به بهترین وجهی ایجاد خواهد شد که تمام عوامل ترسناک محیطی از بین بروند یا به حداقل ممکن کاهش یابند،لذا مشاور باید کلیه عوامل مزاحم را که به نوعی موجب ترس و وحشت مراجع میشوند،بشناسد و قبل از آغاز مشاوره تا حد امکان به رفع و یا کاهش آنها اقدام نماید.
طرحریزی در این مرحله مشاور به مراجع کمک میکند تا بر مبنای اطلاعاتی که دربارهء تواناییها و رغبتهای خود و امکانات محیطی به دست آورده است و با توجه به رابطهء این دو دسته اطلاعات برای خود هدفهای آزمایشی انتخاب نماید.
پیگیری منظور از پیگیری این است که مشاور پس از اتمام مشاوره با مراجع تماس بگیرد و میزان پیشرفت وی را در اجرای تصمیمات خود مورد بررسی قرار دهد و اگر مراجع ضمن تصمیمگیری و یا اجرای تصمیم به کمک مشاور نیازمند باشد،از یاری وی برخوردار میگردد."