خلاصه ماشینی:
"ولی در طرز اجراء با یکدیگر تفاوت دارند رأی اول که اعدام یوسف باشد شدیدتر و صاحب آن بقساوت و سخت دلی و بیباکی متصفتر است گویند ابن راروبیل که بزرگترین برادران بوده اظهار داشته و رأی دوم که تبعید ابدی باشد نسبتا سهلتر است و حق زندگی و حیات شخصی را از یوسف سلب نمیکند ولی او را از حقوق خانوادگی محروم مینماید رویهم رفته این نظریاتیستکه برادران یوسف درباره او اظهار داشتند مجازات بدترین جنایتکاران عالم است با اینکه یوسف طفل بیگناهی بوده و نسبت باینها بهیچوجه سوء قصد نداشته و خلافی مرتکب نگردیده فقط حس طمع و حسد آنها را بر این ستمکاری و قساوت وادار نموده و همین طمع و حسد منشأ جنگهای خونین و جنایتهای بزرگ عالم است و بواسطه طمع است که سلاطین جمعیتهای بیشمار را بدون گناه و خلافکاری بقلم آقای آیتیبقیه از شماره پیش انتقاد بر انتقاد که نیم ملیون باشد گفتم ابدا گفت صد هزار چطور؟گفتم هنوز هم پائین میباشد در اینجا حوصلهاش سرریز شد و گفت پس اطلاع شما ناقص است-گفتم ممکن است گفت چطور است بنویسیم بولایات احصائیه بگیرند؟گفتم بمفاد المستشار مؤتمن باید عرض کنم صلاح نیست گفت چرا گفتم اگر این کار خوبی بود سرکار آقا کرده بودند(چون میرزا عباس با احصائیه مخالف بود و اگر کسی ذکری از احصائیه میکرد میگفت ما نمیتوانیم احصائیه بگیریم زیرا ساعت بساعت عدهء ما رو بافزایش است این ساعت احصائیه گرفتیم ساعت دیگر هزار نفر تصدیق میکنند در حالتیکه خودش میدانست چنین نیست و شاید ده سال است یکنفر افزوده نشده چنانکه یکوقتی صریحا در لوحی از این رویه ناله کرده و در جواب ده پانزده نفر دهاتیهائی که برخ او کشیده بودند که خدمت میکنیم و محافل عدیده محفل روحانی تهذیب."