خلاصه ماشینی:
"(3)تقلید در فروع دین شک نیست که نیازمندی بیمار بپزشک امری است وجدانی یعنی مریض تکلیف خویش را در برطرف ساختن مرض از خود مراجعه بطبیب میداند زیرا میبیند که خودش از شناسائی دارو و درمان خویش ناتوان است پس عقلا بپزشک روی میآورد برای اینکه اطمینان خاطر داشته باشد خود را بدکتر ماهر و حاذق میسپارد البته در اینجا بدستور و تقلید طبیب کار کرده ولی این تقلید بیدلیل نیست همینطور تقلیدی را هم که مسلمان در فروع دین خود از مجتهد اعلم میکنند باز دلیل دارد زیرا عقلا میدانند که خدایتعالی تکالیفی برای آنان معین کرده و اکنون که امام زمان حاضر نیست باید از روی قرآن و اخبار تکلیفشان را بفهمند و چون خویشتن را عاجز از درک معانی قرآن و اخبار و بیرون آوردن تکالیف خود از آنها میبینند با ترتیب دادن یک قیاس منطقی شکل اول میگویند."