خلاصه ماشینی:
"چون امامت وصایت خاصه تالی نبوت و در حقیقت حفظ و احیاء اسرار ودایع پیغمبری و نوامیس آن میباشد بنابراین و چنانکه در مرام شیعه مبرهن شده باید امام(پیشوای بتمام معنی مسلمین و جانشین بتمام معنی پیغمبر از پیغمبر بنص و تصریح پیغمبر و انتخاب او تعیین شود و پس از امام اول امام دوم هم بنص امام اول و امام سوم هم بنص امام دوم بهمین ترتیب تا برسد بامام دوازدهم آنهم شخصی است و باید بتعیین امام یازدهم و خود پیغمبر و امامهای پیشین شناخته شود و البته تعیین شده و بجز شخص پس امام حسن عسکری کسی دیگر نبوده و بتصدیق همه فرق مسلمین نام هیچکس را جز او تعیین ننموده و با وجود-شخص او اعتقاد بمهدویت دیگری یا بنوع دیگری خلاف گفته خدا و پیغمبر است و چون مساله مهدویت همان مساله امامت تالی نبوت است و باید از طرف خدا و پیغمبر معین گردد بنابراین تعیین دیگران باطل و خلاف ما انزل الله است این بود دلیل سمعی-اینک دلیل علمی مهدویت یک موضوع مهم است که در جهان منحصر و ویژه یک فرد است و بگواهی تاریخ تاکنون بر هیچکس مطابقه نکرده و نمیکند زیرا آ)فردی که مطابق اسناد و روایات اسلامی و شیعی مهدی شناخته شده و نوید ظهور او ر ابما دادهاند ناتمام نهضت مظلومانهء خود را با تمام شرایط در نظر بگیرد تا بیشتر در جهانیان مؤثر افتد."