خلاصه ماشینی:
"گرچه رابطه ما با ایشان خوب است در برخی تصمیمها اختلافنظر داریم،مثلا دانشآموزی داشتیم از خانوادهای که از نظر مادی و فرهنگی در سطح پائینی بودند،او نمیخواست مدرسه از این مسأله مطلع شود برای اینکه فساد او آشکار نشود مایل بود در انجمن مدرسه مسؤولیتی پیدا کند ما که پیریر مسأله او بودیم فهمیدیم که بدلیل پارهای مسائل او در منزل خواهرش زندگی میکند که شوهرخواهر او هم فرد زمانی که دانشآموز بفهمد مربی او از نظر فضائل اخلاقی و کمالات انسانی مقبول است به او علاقه پیدا کرده و او را الگوی خویش قرار میدهد.
-یکی از برنامههای ما این بود که پس از توضیح فرائض و گناهان به بچهها میگفتیم که چون عملنکردن به فرائض گناه است و هیچکس جز خدا نباید از آن مطلع شود پس شما اگر خطائی مرتکب شدید برای ما یا دوستانتان تعریف نکنید ولی خودتان هرشب، نفس خود را محاسبه و درازای هر گناه خود را ملزم کنید که جریمهای پرداخت نمائید،که این جریمه میتواند عملی باشد مثلا نماز بیشتر خواندن یا پولی در راه خدادادن و امثال آن، این برنامه خیلی مأثر بود.
*روش تشویق و تنبیه تشویق و تنبیه،وسیلهای میباشد که مربی گاهی بناچار باید برای رسیدن به اهداف تربیتی در مواقع مقتضی از آنها استفاده نماید البته واضح است که اثر تشویق بیش از تنبیه میباشد ولی در مجموع کاربرد این دو شیوه بطور (به تصویر صفحه مراجعه شود) صحیح و در جایگاه مناسب ابزار تربیتی مؤثری خواهد بود."