"شعر و ادب در نظام تزویر فقط در سنین جوانی مورد نظر است.
والا یا کودکی است بیخاصیت و یا پیرزنی بیارزش.
اما در حکومت حق و عدل،کار،به طور ذاتی از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.
در نظام تزویر،اخلاق خوب یعنی وسیلهای که با آن بشود«مردمداری کرد و به هدف رسید.
اما در نظام حق،اخلاق خوب یعنی وسیلهای که با آن بشود«مردمداری»کرد و به هدف رسید.
اما در نظام حق،اخلاق خوب یعنی ملکات و خصائلی که انسان را رشد بدهد،اطاعت،فقط از حق بشد و مدرمداری به خاطر وجدان و شرف،و نه سود و هدف.
اما برای حکومت حق،ایمان و علم،دو رکن و دو اصل اساسی است که مایهء قوام و دوام ملک و ملت است.
چنان که پیداست،در بسیاری از زمینههای دیگر هم میتوان تفاوتهای این سه نوع حکومت را مورد بررسی و دقت قرار داد که سخن به دراز میکشد و فعلا تا همین مقدار کافی به نظر میرسد."