خلاصه ماشینی:
"مسئولیت معلمان نیز تنها در انتقال مطالب درسی به شاگردان خلاصه نمیشود؛زیار این درسها جوابگوی نیازهای پرورشی آنها نیست؛ زیرا به عقیدهء صاحبنظران آموزش باید به گونهای باشد که در طرز تفکر و عقاید شاگردان نیز تغییراتی به وجود آورد تا سبب «ایجاد رشد عقلانی و اخلاقی گردد که همانا هدف نهایی تعلیم و تربیت است.
»5معلمان باید با ارزشیابی صحیح و قابل اعتماد، شاگردان را از تواناییهای خود آگاه سازند، آنان باید هنگام ارزشیابی با دادن سؤالهای مناسب و استفاده نکردن از امتحان به مثابه وسیلهء ارعاب،به کاهش اضطراب شاگردان کمک کنند؛زیرا هدف از ارزشیابی، سنجش قدرت فکری،ابتکار،معلومات و کوشش شاگرد است برای یادیگری بهتر.
14-کمک به استقلال نوجوانان از طریق عضویت در گروههای گوناگون:از آنجا که زمینههای کسب استقلال مثل کسب بسیاری از خصوصیات باید از کودکی و از طریق خانواده فراهم شود و به مرور پرورش یابد،هرگونه سهلانگاری و ناآگاهی والدین از این امر سبب میشود که بعضی بچهها در سنین نوجوانی در عین گرایش به مستقل شدن،ازقبول مسئولیت بترسند؛زیار هرگز اجازهء اظهارنظر و تصمیمگیری و قبول مسئولیت در مورد مسایل خود و خانواده را نداشتهاند.
»6معلمان باید به شاگردان بیاموزند که کمکم با تکیه بر تواناییهای خود و به دستآوردن اعتماد به نفس،به رویارویی صحیح با مشکلات که انسانهای موفق هنگام شکست نه تنها ناامید نمیشوند،بلکه با یافتن راهحل مقابله با مشکلات(که همان استفاده از روش علمی و--شناخت مشکل،در نظر گرفتن امکانات و استفاده از تجربیات است)به حل مشکل بپردازند و بهتر از گذشته در مسیر زندگی گام بردارند.
7معلمان باید به شاگردان بیاموزند که شکست در امری به معنی بیصلاحیتی آنها نیست و در صورت شکست نیز شخصیت فردی و اجتماعی آنان مانند گذشته مورد قبول و احترام است."