چکیده:
آموزش و تربیت فنی و حرفهای،آموزش بین المللی و شبکه منابع در این مسیر گام برداشته است.استراتژی کلان کشور هند تبدیل این کشور به یک قدرت مطرح در تکنولوژی اطلاعات تا سال 2008 است.طرح مطالعات و سواد کامپیوتری،طرح تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در مدارس و طرح مدارس هوشمند از جمله نوآوریهای این کشور در زمینه توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است.کشور ایران نیز به سوی فراهم آوردن محیط یاددهی-یادگیری مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در جامعه و در نظام آموزش و پرورش حرکت کرده است.پروژه آزمایشی مدارس هوشمند،تجهیز مدارس و مراکز به رایانه و اتصال به شبکه،پروژه اتوبوس اینترنتی،شبکه آموزشی رشد و طرح مدارس از راه دور از جمله طرحهای نوین این کشور است.پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در نظامهای آموزشی استرالیا،آمریکا و هند و مقایسه آنها با ایران انجام شده است.سؤالهای اساسی آن عبارتند از:(1)اهداف و خطمشیهای کشورهای مورد مطالعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات کدامند؟(2)کشورهای مورد مطالعه از چه طرحها و نوآوریهایی جهت توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش استفاده کردهاند؟برای انجام این پژوهش از روش تحقیق توصیفی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای براساس روش جرج بردی استفاده شد.دادههای تحقیق از طریق مطالعه و بررسی منابع اینترنتی،پایاننامهها و دیگر تحقیقات انجام شده،مقالات مندرج در مجلات و کتابها،سایر اسناد و مدارک موجود در کتابخانهها و نیز تعامل با متخصصین آموزشی از طریق پست الکترونیکی جمعآوری و سپس تجزیه و تحلیل و طبقهبندی شدند.برخی از یافتههای مهم آن به شرح زیر است: کشور آمریکا با هدف کلی آماده کردن دانشآموزان برای قرن 21 اقداماتی مانند طرح مدارس متوسطه مجازی،طرح کلاس درس هوشمند،زیرساخت ملی اطلاعاتی در جهت توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش اقدام کرده است.کشور استرالیا نیز با اهداف درازمدت به منظور آماده کردن دانشآموزانی خلاق که در استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات کارا باشند با طرحهایی از جمله پایگاه دادهها برای
خلاصه ماشینی:
"برخی از یافتههای مهم آن به شرح زیر است: کشور آمریکا با هدف کلی آماده کردن دانشآموزان برای قرن 12 اقداماتی مانند طرح مدارس متوسطه مجازی،طرح کلاس درس هوشمند،زیرساخت ملی اطلاعاتی در جهت توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش اقدام کرده است.
سیاست کلی در زمینه ICT در آموزش و پرورش اینگونه بیان شده که:پیامدها،فرصتهای شغلی و تغییرات زندگی دانشآموزان در مدارس و دانشگاههای دولتی استرالیا بهطور عمده به این بستگی دارد که آنها استفادهکنندگان ماهر و لایق فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و از گنجاندن مفید ICT در برنامه آموزشی و سازماندهی تدریس و یادگیری بهرهمند باشند (وزارت آموزش و پرورش استرالیا،3002).
ایران با توجه به سیاستهای کلی و اهداف توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش،پروژهها و طرحهایی در این کشور اجرا شده و یا در حال اجراست که به چند مورد از آنها پرداخته میشود: -پروژه مدارس هوشمند:این طرح با هدف رشد همه جانبه دانشآموزان و الکترونیکی کردن محتوا و ایجاد مدیریت کارا با استفاده از ابزارهای الکترونیکی در چند مدرسه شهر تهران به صورت آزمایشی اجرا میشود.
در مقایسه اهداف کلی کشور ایران در زمینه توسعه ICT در آموزش و پرورش باید گفت که مشابهت خیلی زیادی بین سیاست کلان کشور استرالیا و اهداف کلی ICT در آموزش و پرورش ایران وجود دارد بهطوری که هردو کشور بیشتر به تربیت افراد و دانش آموزانی که در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ماهر و خلاق بوده و بتوانند با یادگیری این مهارتها برای زندگی و ورود به جامعه آماده شوند تأکید میکنند."