خلاصه ماشینی:
"این موقعیت کودکان را قادر میسازد که از حواس خود استفاده کنند و دلایل و شواهدی برای طرح پرسش گردآوردند،یا فرضیههایی را براساس اندیشههای موجود شکل دهند.
کارهایی که به منظور واداشتن کودکان به تبادل افکار، گوش دادن به دیگران،توضیح دادن و دفاع از اندیشهها،طراحی شده است،آنها را ملزم میسازد آنچه را که انجام دادهاند کاملا سبک سنگین کنند،اندیشهها را به شواهد و دلایل ربط دهند و علاوه بر روش خود در برخورد با مسئله،روشهای دیگران را نیز بررسی کنند،صحبت کردن و گوش دادن اساس اندیشمندانهای برای اقدام کردن است.
در طول فعالیتها و پس از اتمام آنها،کودکان باید دربارهء چگونگی انجام دادن بحثهای گوناگون و یاکل تحقیق بحث کنند و ترغیب شوند که جایگزین کردن بعضی اعمال را با اعمال انجام شده و حد بهبود یافتن اعمال خود را بررسی کند.
فرضیههای خردسالان بیشتر به شکل کوشش برای توضیح وقایع خاصی است که در تجربهء آنان رخ داده است،تا به صورت بیان اصولی کلی که بتوان براساس آنها،گسترهء کامل از پدیدهها را توضیح داد(مثل شرایط موردنیاز برای رشد گیاهان که میتوان براساس آن وجود تکههای چمن با رنگهای متفاوت را توضیح داد).
رابطهء ساده میان اندازهء دست و پا مثالی از این نوع رابطه است که در مورد آن این اظهارنظر که یکی باعث دیگری میشود،یعنی داشتن دستهای بزرگ سبب داشتن کودکان باید مهارتهی یادگیری را بهء کار برند تا در آنها ورزیده شوند.
این رابطه را میتوان برای پیشبینی فاصلهای که یک ماشین با تعداد معینی دور میپیماید،به کار برد،بیآنکه باشد اظهارنظر کنیم که چرا فاصله با کوک کردن تغییر میکند."