خلاصه ماشینی:
"5اما تلقی«رشد معلم»از مدرسه،ترکیبی است از برداشتهای سهگانهء فوق، و بر پایهء اندیشه جناب حافظ که میفرمایند:«سرای مدرسه و بحث علم و طاق و رواق/چه سود،چون دل دانا و چشم بینا نیست»،برآنیم، مدرسه باید جایگاهی باشد که دل دانا و چشم بینا پرورش دهد.
در این زمینه،راهکارهای معلمان، مدیران،مربیان،والدین و همهء کسانی که به شکلی در فرایند تربیت دانشآموزان نقش دارند،میتوانند مدرسهها را از پادگانوارگی،رها سازند،باز هم روح شادمانی را در آنان بدمند و شوق آموختن و اندیشیدن را به دانشآموزان هدیه دهند.
پرورش همیاری،ایجاد زمینهء خودشناسی و خودشکوفایی،تشویق رفتار،احترامآمیز نسبت به دیگران،آموختن مهارتهای زندگی و فراهم کردن مجال اندیشیدن از جمله راهکارهایی هستند که دم معلمان را مسیحایی میسازند و به دانشآموزان جان میبخشند.
بیایید،دستی برافشانیم و طرحی نو دراندازیم تا این سخن ایوان ایلیچ،پیشرو نهضت مدرسهزدایی را به حافظهء تاریخ بسپاریم که میگوید:«اگر در مدرسهها بسته شود،در تعلیم و تربیت به روی همه باز میشود.
» در این راه ما را همراه خود بدانید و در راه سپردن به سوی تربیت طربناک یاریمان کنید."