چکیده:
<P>در این تحقیق،نگرش کارکنان به کیفیت زندگی کاری و رابطهء آن با عملکرد آنان بررسی میشود.از جامعهء آماری این پژوهش،شامل 253 نفر کارکنان رسمی شرکت آبفای منطقه دو تهران،نمونهای از چهار حوزهء مختلف شرکت به تعداد یکصد نفر و به روش تصادفی-طبقهای گزینش شدند.ابزار تحقیق نیز،پرسشنامهای 58 سؤالی است.در این پژوهش،برای سنجش کیفیت زندگی کاری از مدل هشت مؤلفهای والتون و برای سنجش عملکرد، افزون بر نمرهء ارزشیابی از مدل هفت مؤلفهای اچیو استفاده شده است.</P>
خلاصه ماشینی:
"ضرورت و مبانی نظری تحقیق توجه به کیفیت زندگی کاری باعث خواهد شد که همهء اعضای سازمان از راه مجاری باز و مشابهی که برای این مقصود ایجاد شده است در تصمیمهایی که بر شغل و بر محیط کارشان اثر میگذارند،به نوعی دخیل باشند و در نتیجه مشارکت و رضایت شغلی آنان از کار بیشتر میشود و فشار عصبی ناشی از شغل،کاهش مییابد.
لامیس و همکارانش(2991)در این رابطه تعریف زیر را مطرح کردهاند:کیفیت زندگی کاری،یعنی امکان ارضای بیشتر نیازهای شخصی کارکنان،به وجود آوردن امنیت برای افراد به نحوی که آنها بتوانند با خیلا راحت در کنار دیگران به زندگی خود ادامه دهند و احساس مفید بودن کنند و مورد قبول دیگران قرار گیرند و در نهایت،فرصت برای افزایش مهارت و دانش خود را داشته باشند(فرجوند 2831:32).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری و پیشنهادها یافتههای تحقیق برای ارزیابی فرضیهها در زیر خلاصه شده است: بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد کارکنان رابطه وجود دارد.
گرچه این ارتباط چندان قوی نیست ولی مؤید آن است که در صورت توجه به عوامل کیفیت زندگی کاری،عملکرد کارکنان نیز ارتقا خواهد یافت و کمتوجهی بدان موجب افت عملکرد خواهد شد.
بر ایناساس با اطمینان بیشتری میتوان گفت که توجه به امنیت شغلی و ایجاد اعتماد به مدیران در میان کارکنان،باعث ارتقای سطح عملکرد کارکنان خواهد بود.
از میان عوامل مدل اچیو،بیشترین ارتباط(مثبت)در سطح شرکت به ترتیب بین کیفیت زندگی کاری و عوامل فرصت رشد مداوم،یکپارچگی اجتماعی و توسعه قابلیتهای فردی است."