چکیده:
مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز،دانش و تخصص است.آینده از انقلابی خبر میدهد که نیروی حرکت آن از اندیشههای انسانها سرچشمه میگیرد.بیشک عصر حاضر،عصر سازمانهاست و متولیان این سازمانها،انسانها هستند.انسانهایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیمترین منبع قدرت یعنی تفکر،میتوانند موجبات تعالی،حرکت و رشد سازمانها را پدید آورند.در فضای پر شتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز،آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمانها میگردد، نیروی انسانی با کیفیت،خلاق و پویاست.از این رو در عصر حاضر،منابع انسانی دانشگر به عنوان مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمدهترین دارایی نامشهود قلمداد میشوند و باید کارکنان را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهرهوری کلیه فرایندهای سازمانی دانست.سازمانهای پیشرو با تلاش برای جذب،پرورش،نگهداشت و به کارگیری فرایندهای نیروهای دانشگر و زبده،مزیت رقابتی امروز و فردای خود را تضمین میکنند.بنابراین با توجه به ارزش روزافزون منابع انسانی در این مقاله برآنیم تا به اهمیت مدیریت منابع انسانی در این شرکتهای کوچک و متوسط بپردازیم.توجه به این مقوله در مدیریت این شرکتها که در آینده اقتصادی کشور جایگاه ویژهای دارند،میتواند به کسب فرصتهای بالقوه بازار و رشد پایدار اقتصادی کشور کمک شایانی نماید.
خلاصه ماشینی:
واضح و مبرهن است که از نظر ماهیت و اصول حاکم بر مدیریت منابع انسانی تفاوت چندانی بین شرکتهای کوچک و بزرگ نیست،ولی از نظر روشهای رسیدن به اهداف تعیین شده یعنی در قالب اجرایی تفاوتهایی بین شرکتهای بزرگ و کوچک دیده میشود.
لذا مدیریت منابع انسانی در شرکتهای کوچک به لحاظ ویژگیهای خاص این قبیل شرکتها از جمله کمبود منابع،ویژگیهای خاص خود را داراست و اهمیت کیفی نیروی انسانی در سازمانهای کوچک محسوستر است.
وظایف کلیدی مدیریت منابع انسانی در شرکتهای کوچک و متوسط در شرکتهای کوچک قوانین و مقررات،غیر رسمی است و توسط مالک تنظیم میشود،پس آزادی عمل کارکنان بیشتر است ) Jack Hyman,2006,p.
در شرکتهای کوچک به دلیل ساختار تخت و وجود ارتباطات صمیمی حاکم بر جو سازمانی، همچنین آزادی عمل کارکنان وجود دارد،زیرا افراد اختلاف قابل توجهی بین درآمدها نمیبینند و این موضوع موجب میشود تا همگی به عنوان اعضای یک تیم در کسب اهداف سازمان تلاش نمایند که این امر به سهولت کار مدیر منابع انسانی در جهت هماهنگی آنان کمک میکند.
اگرچه ویژگیهای سازمانهای بزرگ تفاوتهای چشمگیری با شرکتهای کوچک و متوسط دارد،ولی مفاهیم و قواعد مدیریت منابع انسانی همچنان در این مجموعهها قابل استفاده است و تنها روش اجرایی دستیابی به اهداف متفاوت مینماید.
انجام فعالیتهای مدیریت منابع انسانی در سازمانهای کوچک و متوسط الزاما نیازمند ایجاد یک واحد و استخدام نیروی مربوطه نیست و میتوان به این اهداف و فعالیتها با آموزش مؤسسان،صاحبان و مدیران این مجموعهها اقدام کرد.