خلاصه ماشینی:
"انیمیشن و واژههای معادل آن در زبان فارسی ممد عبدعلی از نخستین نقاشی متحرکی (dessin anim) که به وسیلهی امیل کول (Emile Cohl) فرانسوی در 1907 ساخته شد،حدود یک قرن گذشته است و در این مدت،این نوع خاص از هنر فیلمسازی دگرگونیها و پیشرفتهای بسیاری را پشت سر گذاشته و شاهد تجربیات فراوان و با ارزشی نه تنها در زادگاه خود،بلکه در سرتاسر جهان بوده است.
پیش از بررسی معادلهای به کار رفته در متون مربوط به انیمیشن، ذکر این نکته ضروری است که تا آنجا که نگارنده جستوجو کرده،تنها جایی که بحث نسبتا قابل تاملی دربارهی واژهگزینی در رشته موردنظر ما شده مقدمه کتاب انیمیشن از نخستین گامها تا اعتلا از بهروز غریبپور است.
سه سال بعد،یعنی در 1339،واحد نقاشی متحرک وزارت فرهنگ و هنر با تلاش سه تن از پیشروان این رشته آغاز به کار کرد(نگاه کنید به بخش افزودهی ایران به کتاب جان هالاس،ص 67-68) اما اصطلاح دیگری که در ترجمههای جدی مربوط به این رشته به ویژه در کتابهای دهه 60 به فراوانی به کار رفته«متحرکسازی» است،هرچند روشن نیست که اولین بار این اصطلاح را چه کسی ساخته است.
در کتاب واژگان فنی سینما و تلویزیون که توسط شورای واژهگزینی سروش برای استفاده و یک دستی متون مربوطه تهیه و در سال 1367 انتشار یافته،برای واژههای موردنظر ما در این بحث به ترتیب زیر تصمیم گرفته شده است: جان بخشیدن animated,to جاندار animated لوحهی جاندار animated caption نقاشی متحرک،مضحک قلمی/کارتون animated cartoon فیلم نقاشی متحرک(یا)جاندار animated film حرکتآفرینی animation movement جانبخشی،نقاشی متحرک/انیمیشن animation دوربین جانبخشی animation camera میز جانبخشی animation desk کارگاه جانبخشی animation studio جانبخش،نقاش animator منابع: آریانپور کاشانی،عباس."