خلاصه ماشینی:
"ایشان عقل معارض با نقل را غیر از عقلی میداند که به وسیله آن صحت و صدق نقل به اثبات میرسد و مقصودش این است که این تقابل از مصادیق باب تعارض ادله محسوب میشود.
با توجه به آنچه ذکر شد میتوان گفت که ابن تیمیه براساس هدف معین و انگیزه خاصی که داشته، به تعدد عقل قائل شده است و عقلی را که در تعارض با نقل قرار میگیرد غیر از عقلی دانسته که به وسیله آن صحت نقل را میتوان اثبات کرد.
اشکال دیگری که در اینجا مطرح میشود این است که اگر عقل، در حقیقت خود واحد نباشد، هرگز نمیتوان گفت تنها دو عقل وجود دارد؛ زیرا در آن صورت، تعیین هر عددی نیازمند مرجح است و تعیین مرجح نیز به عقلی معین محتاج خواهد بود."