خلاصه ماشینی:
"و شاعر از این بابت به شکرگزاری از او میپردازد و او: آغاز کرد مطلع و آواز برکشید و آنگاه چه روایت چون در شاهوار: کای کاینات را به وجود تو افتخار وی بیش از آفرینش و کم ز آفریدگار4 از شعر سوزنی چنین دانسته میشود که«راوی»انواع و اقسام داشته و علاوه بر راویانی که در مجالس سلاطین شعرها را خوش ادا میکردهاند،راویانی نیز بودهاند که برای عامهء مردم و در بازارها،این وظیفه را انجام میدادهاند و به اینگونه راویان میگفتهاند«راوی بازار خوان»: ملحدان سنی شوند،اندر طبس،گر مدح تو راوی بازار خوان خواند به بازار طبس5 یکی دیگر از راههای نقل و انتقال و نشر و انتشار شعر،در گذشته مجالس تذکیر و وعظ بوده است.
ما نمیدانیم که قبل از ابو سعید ابو الخیر آیا مشایخ دیگری هم بودهاند که در مجلسهای خویش به جای«آیه»و«حدیث»از«شعر»،آن هم شعرهای عاشقانهء رایج در میان عامهء مردم سود جستهاند یا نه،اما از تصریح مؤلف اسرار التوحید و مؤلف حالات و سخنان چنین دانسته میشود که مسألهء شعر خواندن بو سعید بر منبر را،مخالفان او،به عنوان مهمترین نقطهء ضعف او تشخیص داده بودهاند و در محضری که علیه او ترتیب داده بودند و به نزد سلطان غزنین فرستادند یکی از مهمترین ایرادها بر او،این بود که«اینجا مردی آمده است از میهنه و دعوی صوفیی میکند و مجلس میگوید و بر سر منبر بیت میگوید و تفسیر و اخبار (1)-راحة الصدور،209 و نیز مقدمهء التصفیه فی احوال المتصوفه،از استاد یوسفی،ده به بعد و مفلس کیمیا فروش،51-50."