خلاصه ماشینی:
"کودکان هم در این سنین(قبل از 6 سالگی)طبیعتا طالب آزادی هستند:«در این دوره کودک رفتار تشخص طلبانه پیدا میکند زیرا تازه«خود» را از«غیر خود»تشخیص داده است،پس مخالفت،خصوصیت طبیعی کودکان در این دوره است و این خصوصیت با رشد تدریجی کودک،خصوصا وقتی از تواناییهای اجتماعی و بدنی خود راضی شود،از بین میرود»5.
علاوه بر این،بر کار کودک نظارت نیز خواهند داشت تا در صورت مشاهدهء اشکالی در نوع کار یا نحوهء عمل کودک،او را از نتیجهء آن آگاه سازند و مواظب باشند که کودک در انجام فعالیتها، دچار شکستهای فراوان و پی در پی نشود، چون ممکن است در کودک،احساس ناکامی به وجود آید و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.
2-زدودن عوامل ایجاد کنندهء تنبلی(تقویت«من») علل تنبلی را در یک تقسیمبندی میتوان به دو گروه تقسیم کرد: الف-عللی که دستکاری آنها برای ما غیرممکن است و در صورت امکان،احتیاج به کارهای تخصصی ویژه است.
قبل از پرداختن به این دو دسته علل،لازم است تعریفی از تنبلی ارائه دهیم:7 در واقع تنبلی مانند بیدقتی به خودی خود،وجود ندارد بلکه تنبلی فقط نشانهء یک اختلال یا بیمیلی کودک است که باید علت آن را جستجو کرد.
نحوهء برخورد با کودک در این زمینه از حدود چهار ماهگی سال شش ماهگی،حضور دائمی مادر(یا فرد دیگری که نقش مادر را بازی،میکند)نه فقط از آن جهت که به پرستاری از نوزاد بپردازد،بل بیشتر از این نظر که طرف داد و ستدهای عاطفی نوزاد واقع میشود،مهم است.
در نحوهء از شیر گرفتن-که نخستین تجربهء فعالیت و استقلال است-اگر تجارب ناراحت کننده باشند،احساس عدم امنیت عمیقی در قبال هر نوع عمل تازه در کودک ایجاد میشود."