خلاصه ماشینی:
"چنانکه شمس در آن گفتاری که به عربی آورده میگوید من نیز«از حالت سکر و مستی مولانا مست شدم»،درحالیکه زان پیش نیز این سؤال را به کرات از خود و احتمالا عالمان دیگر پرسیده بود،اما هیچ مستی و سکری به کسی و از جمله به خود شمس دست نداده بود و او تنها وقتی به لذت سکر رسید که مستی مولانا را دید و این قبیل جذبات در احوال بزرگان عرفا امری معهود است.
الحق تو نگفتی و دم بادهء او گفت ای خواجهء منصور تو بردار چرایی؟13 یا: ای بسا منصور پنهان ز اعتماد جان عشق ترک منبرها بگفته بر شده بردارها23 و در تفسیر«سبحانی ما اعظم شأنی»بایزید،گوید: چون پری غالب شود بر آدمی گم شود از مرد،وصف مردمی هرچه گوید،آن پری گفته بود زین سری ز آن،آن سری گفته بود چون پری را این دم و قانون بود کردگار آن پری خود،چون بود؟ اوی او رفته پری خود،او شده ترک،بی الهام،تازیگو شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) چون به خود آید نداند یک لغت چون پری را هست،این ذات و صفت پس خداوند پری و آدمی از پری کی باشدش آخر کمی؟33 بنابراین عبارت عربی منقول از مقالات شمس ناظر بر روایت کذایی مناقبنویسان نیست،چون اگر انقلاب روحی مولانا از آن سؤال برخاسته بود دیگر دلیل نداشت که دوباره همان شطحیات را با بیانی تمثیلی و شورانگیز تأویل کند و به گرمی از آنان به دفاع خیزد!از این گذشته مولانا در هیچ یک از آثار خود حتی اشارتی کوتاه نیز بدان واقعهء کذایی نکرده است،در حالیکه اگر چنین واقعهای رخ داده بود و همین رویداد،مبدأ انقلاب روحی و تولد دوبارهء او شده بود جا داشت که لا اقل ذکری و لو ناچیز از آن در بیان دارد."