چکیده:
دانش اسلامی با تقسیمبندی معروف و دیرینه خویش به معقول و منقول،سابقهای از هزار سال دارد.از آغاز تکوین تمدن اسلام،کانونهای علمی اسلام پا به عرصهء وجود نهاده،بعد علمی و آموزشی تمدن اسلام را عهدهدار شدند.بدینترتیب سنتی شکل گرفت که با اسلوب خود بیش از هزار سال علوم و دانشهای عقلی و نقلی اسلام و قلمروهای اسلامی را از نسلیبه نسلی و از حوزهای به حوزهای دیگر منتقل نمود.در هر عصر و دورهای،مشعلدارانی چند، مشعل تدریس دانشها و فنون دینی و عقلی را بر دوش کشیده و از بذل هیچ جهدی دریغ نداشتهاند. یکی از مدرسان زبده و معروف دروس عقلی و نقلی کانون تهران در روزگاران معاصر آیت الله سید رضی شیرازی است.انتساب به خاندان میرازی شیرازی بزرگ و بهرهمندی از دو حوزه نجف و تهران و علاقه خاص به علوم عقلی از این شخصیت چهره مدرسی پرتوان ساخته است که از چهل سال پیش به امر تدریس و تحقیق و تتبع در فقه و فلسفه اسلامی اشتغال دارد. آنچه اینک پیش روی دارید،گفتگویی است که طی آن کوشش به عمل آمده است،زندگی،شخصیت و کوششهای یکی از مدرسان سنتی کانون فلسفی تهران به صورت خاص آشکار شود.در عین حال از طرح مباحث فکری و هستها و بایدهای علوم و فنونی چون فقه،فلسفه،کلام و عرفان در عصر جدید و با نظریه به تحولهایی که از چندی پیش پدیدار شده است، فروگذار نکردهایم. بنابراین در مصاحبه حاضر سر علوم اسلامی و جایگاه چهرههای شاخص و فیلسوفان برجستهای چون: ابن سینا،ابن عربی،شیخ اشراق،خواجه نصر الدین طوسی،ملا صدرا،علامه طباطبایی و نیز مرحوم سید محمد باقر صدر و مرحوم محمد تقی جعفری نیز از منظر یکی از پرچمداران دروس سنتی مورد اشارهء اجمالی قرار گرفته است،تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
خلاصه ماشینی:
"انتساب به خاندان میرازی شیرازی بزرگ و بهرهمندی از دو حوزه نجف و تهران و علاقه خاص به علوم عقلی از این شخصیت چهره مدرسی پرتوان ساخته است که از چهل سال پیش به امر تدریس و تحقیق و تتبع در فقه و فلسفه اسلامی اشتغال دارد.
بنابراین در مصاحبه حاضر سر علوم اسلامی و جایگاه چهرههای شاخص و فیلسوفان برجستهای چون: ابن سینا،ابن عربی،شیخ اشراق،خواجه نصر الدین طوسی،ملا صدرا،علامه طباطبایی و نیز مرحوم سید محمد باقر صدر و مرحوم محمد تقی جعفری نیز از منظر یکی از پرچمداران دروس سنتی مورد اشارهء اجمالی قرار گرفته است،تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
این پرسش هم به قدرت خودش باقی است که:آیا مرحوم آقای طباطبایی که عرفان خوانده بود و عرفان درس میداد،آیا ضد دین بود؟مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی،به متون عرفانی مسلط بود، ولی یک متدین درجه یک بود.
این امر نخست توسط آقای طباطبایی شروع شد و او همینکه احساس کرد فورانی بر علیه اسلام و علوم اسلامی شکل گرفته است، اصول فلسفه را نوشت و مرحوم آقای مطهری این راه را ادامه داد.
شاید به دلیل شکست خوردن بخش طبیعیات بود که مرحوم آقای طباطبایی در بدایة الحکمهء،و نهایة الحکمهء از وارد شدن به آنها احتراز کرد و سخنی از آنها به میان نیاورد،ولی ما معتقدیم فلسفه کامل فلسفهای است که طبیعیات هم داشته باشد، چون انسان باید بداند در گذشته چه میگفتند و دیدگاههایشان این مسائل چه بود."