چکیده:
آن چه پیش رو دارید، مشروح دومین جلسه از سلسله کرسی های نقد و نظریه پردازی با موضوع اصالت وجود و ماهیت است که در شماره پیشین قسمتی از آن به چاپ رسید و دراین شماره ادامه آن تقدیم خوانندگان می گردد. میهمانانی که در این نشست حضور دارند عبارتند از: حجت الاسلام جبرئیلی (دبیر کرسی)، حجت الاسلام فیاضی (نظریه پرداز کرسی) و حجت الاسلام رمضانی که به بررسی علمی نظریه می پردازد. همچنین میهمانان دیگر این جلسه که به ارائه نظرات خود می پردازند عبارتنداز: حجت الاسلام خسروپناه، حجت الاسلام قائمی نیا، دکتر برنجکار و دکتر کلباسی. اکنون دراین قسمت خوانندگان را به بهره گیری از مشروح این نشست دعوت می کنیم.
خلاصه ماشینی:
"بحث دقیقا بر نظریه متوسط ملاصدرا استوار است؛ یعنی اگر ما کثرت وجود را بپذیریم، اصالت وجود و اعتباریت ماهیت موجودات متکثر به چه معنا است؟ اما نکاتی که درباره فرمایشات جناب آقای فیاضی مطرح است این است که اگر حیثیت تعلیلیه را بپذیریم، یعنی بگوییم که ماهیت به تبع وجود و به علیت آن موجود میشود، قطعا باید تعدد خارجی وجود و ماهیت را بپذیریم و اینکه به هر حال علت غیر از معلول است.
البته یک وقت ممکن است نظر شخصی بنده اینطور باشد که اشکالی هم ندارد؛ ولی بحث اینجا است که دیدگاه ملاصدرا چیست؟ آیا وجود و ماهیت را مثل علم و قدرت الاهی میداند که هم مصداق واحد دارند و هم منشأ انتزاع واحد، همچنین حیثیت صدق نیز واحد است یا اینکه نظر شخصی است که ایشان مطرح میکنند.
درواقع من فکر میکنم استاد فیاضی میتوانند با بهترین نحو این مساله را حل کنند که این مشکلات فراوانی که تا امروز درمورد وجود وماهیت مطرح است، پاسخ داده شود، بنده میخواستم از جناب آقای رمضانی اول بپرسم که ما میگوییم از شی خارجی یک مفهومی میگیریم به نام هستی یک مفهومی هم میگیریم به نام ماهیت و بر این ادعا هم استدلال نمیکنیم میگوییم این مفهوم هم وجدانی است وبعد باقی فلسفه خود را از اینجا شروع میکنیم به ساختن برگردیم به همان دو مفهومی که وجدانی است."