خلاصه ماشینی:
"بارزترین مثال،فیلم شاید وقتی دیگر است که متأثر از مارنی هیچکاک خلق شده یا همین نمایش افرا که آشکارا تحت تأثیر دشمن مردم ایبسن نوشته شده؛و البته نکتهء مهم این است که بیضایی در مجموعه اقتباسهای آزادش،سبک،زبان و فناوریهای منحصر به فرد خودش را بر کار چنان غالب میکند که نتیجهاش میشود اثر بیضایی و نه هیچ کس دیگر.
هرچند برخی که از بیضایی توقعات دیگری دارند،از این اجرا چندان راضی به نظر نمیرسند،اما چنانکه خواهم گفت،به گمان من افرا یکی از کاملترین و مناسبترین آثار نمایشی او برای شرایط اجتماعی و فرهنگیای است که در آن قرار گرفتهایم.
و چنیناند دیگر شخصیتهای اصلی نمایش یعنی افسر خانم(مادر افرا)حمید شایان (دوچرخهساز و عاشق سینه چاک افرا)سرکار خادمی(گروهبانی که واپسین روزهای خدمتش را طی میکند)،اقدامی(مدیر فروشگاه که در تبانی با شازده،برای افرا به جرم دزدی از فروشگاهش پاپوش میدوزد تا بلکه او را رام خواستههای شازده خانم کند)،نوع بشری(ارزیاب،یک کارمند وظیفهشناس و با دقت که با همهء حوادث پیرامونش از منظر یک ارزیاب برخورد میکند)،برنا سزاوار(برادر افرا)،شازده چلمن میرزا که وصفش رفت و سرانجام نویسنده یعنی شخصیت مهم و کلیدی این درام هولناک در انتهای نمایش ظاهر میشود و آنجاست که...
شاید اگر کس دیگری جز خود بیضایی این متن را بر صحنه میبرد،با استفاده از دکور و وسایل صحنه خودش را از شر فرمهای ظریف و بدیع راحت میکرد و ممکن بود دل عامهء تماشاگر را هم بیش از بیضایی به دست آورد اما او همچنانکه در نگارش متن،فرم را برجسته کرده،در اجرا نیز،با استفاده از برخی عناصر چند منظوره،بدون استفاده از دکور توانسته است فضای موردنظرش را درآورد."