خلاصه ماشینی:
تعیین نیازهای آموزشی در واقع تشخیص مسائل و مشکلات فرد فرد کارکنان در ارتباط با دانش، مهارت و رفتار لازم برای انجام موفقیتآمیز (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشاغل است.
در تعیین اهداف آموزش باید به سوالات زیر دقیقا پاسخ دهیم:-چه رفتارهایی را در نظر داریم در منابع انسانی ایجاد نماییم؟ -رفتارهای مذکور در چه شرایطی باید بروز نماید؟-معیار و ملاک ما در بخش میزان یادگیری رفتارهای مذکور چیست؟برای روشن شدن مطلب فرض کنیم میخواهیم یک دوره آموزشی برای آموزش فروشندگان بلیط هواپیما برگزار نماییم.
معیارهایی که باید در ارزشیابی برنامههای آموزشی و توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: -عکس العمل شرکتکنندگان در برنامههای آموزش -نوع و میزان یادگیری حاصل از برنامههای مذکور -تغییرات رفتاری ایجاد شده در منابع انسانی در نتیجه شرکت در برنامه -نتایج فردی و سازمانی حاصل از شرکت در برنامههای آموزش و توسعه نظیر افزایش کیفیت و کمیت کارها،تقلیل حوادث و سوانح در محیط کار،کاهش عینتهای غیرمجاز و غیره.