خلاصه ماشینی:
قلمرو مدیریت،که چنین به پیشرفت و دگرگونی متعهد است،بیش از نیم سده است که هرگز به صورت جدی به این پرسش بنیادی نپرداخته است:مدیران به راستی چه میکنند؟ بیآنکه پاسخی درست،در دست باشد چگونه میتوانیم مدیریت را آموزش دهیم؟چگونه میتوانیم برنامهریزی یا نظامهای اطلاعاتی را برای مدیران طراحی کنیم؟چگونه میتوانیم کارکرد مدیریت را در بنیاد بهبود بخشیم؟ من آهنگ آن دارم تا خواننده را از واژههای «هانری فایول»آزاد کنم و تعریفی درخور پشتیبانی و سودمندتر از کار مدیر عرضه دارم.
همواره به مدیران گفته میشود که زمان بیشتری را صرف برنامهریزی و واگذاری اختیار به دیگران کنند و تا میتوانند از دیدار با مشتریان یا درگیری در گفتوشنود با دیگران پرهیز کنند:مدیر خوب،مانند رهبر گروه آهنگنوازان خوب،از پیش همهچیز را ترتیب میدهد،آنگاه خود را به کناری میکشد و تنها به کارهای استثنائی پیشبینی نشده پاسخ میگوید.
هرگاه دو زمینه کار مدیران را که عبارت است از تشخیص تهدیدها و تعیین فرصتها و همچنین پدید آوردن الگوهای ذهنی در نظر بگیریم درمییابیم که مدیران،موقعیتهای تصمیمگیری و برپایی الگوهای ذهنی را بر پایه دادههایی که از این سوی و آن سوی به دست میآورند،و نه بر پایه انباشت گزارشهای اطلاعاتی مرکز اطلاعات مدیریت،فراهم میکنند.
از درون اختیار رسمی،پایگاه یا جایگاه سازمانی پدید میآید که این جایگاه رسمی به پیوندهای گونهگون میان اشخاص راه خواهد برد و از میان این پیوندها دسترسی به اطلاعات،ممکن میگردد و در جای خود دسترسی به اطلاعات،مدیران را توانا خواهد ساخت تا راهبردهایی برای سازمان تعیین کنند و تصمیمهایی بگیرند.