خلاصه ماشینی:
"به اعتبار کتابهایی چون«فن شعر» ارسطو یا مکالمات افلاطون،پژوهشهای درام شناسان و تاریخ نگارانی همچون کیندرمن و براکت به محض پیدایی نخستین اثر نمایشی در آتن،نقد آن پدیده یا تئوریها و نظر و نگرههای آن نیز نگاشته شده است.
متن سخنرانی همایون علی آبادی-منتقد و پژوهشگر معاصر در همایش علمی،پژوهشی و ملی«نقد تئاتر با تأکید بر نقد متن و اجرا» نقد تئاتر در یونان باستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) در هرحال باید شعر نمایشی را از آن گروه اشعاری که شاعر برای سرایش آن،علم معنی و بیان را ضروری نمیانگارد،منها کرد.
» تئاتر یونان از آن جهت تکرار نشدنی است که محیط نمایشی با حضور تمامی مردم،آماده میشد ون فقط در اثر تلاش درام نویسان بزرگ آن صحنهها و آنقدرت آفرینندهء بازیگران،امکانپذیر میگردید.
ارسطو در نقدی بر تئاتر آتن در «فصل چهارم»فن شعر میگوید تراژدی یونان پس از رشد و دگرگونیهای بیشمار در همان نقطهای که باید ساکن ماند و دیگر نتوانست گامی پیشتر نهد."