خلاصه ماشینی:
"نگاهی به تاریخ نمایش که از سدههای پیش از میلاد مسیح شروع و به بازرگانی چون«برشت»و«بکت»ختم میشود،بیانگر این نکته است که این هنر بهسبب جنس و جهانبینی خاص خود مسلح و مجهز به تیزترین و کاریترین سلاحها؛یعنی ارتباط همهگیر«مردم فهم»و عمیق با انبوه مخاطبان خود بوده است.
نمایش از کلاسیک تا مدرن و از سوفکل تا برشت و سارتر و ساد،هماره جانبدار و جهتگیر بوده و درگیری و فلاکت تودهها و نوع و ترکیب و رگوریشه حکومتها را بررسی کرده است.
تورق آثار نمایشی جهان،روشنگر این نکته است که نمایش از آریستوفان،بکت،اوکیسی،اونیل و دیگران از نظر وجوه اشتراک فقط بیدارگر اقالیم آزادی و آزادگی بوده است.
بکت از طرفداران پروپا قرص تئاتر آریستوفان و بوطیقای ارسطو بوده و نمایش مدرن را روند طبیعی و الزاما«تئاتر آتن»تا عصر بیونیک و سیبرنیک انگاشته است؛اما به یاد بیاوریم این سخن«مارتین هیدگر»را که«اساسا ایدئولوژی فرع بر تفکر است."