خلاصه ماشینی:
"برای اثبات صحت این گفته میتوان گروه نامنظمی از کودکان را گرد آورده و هردو روش(خواندن و گفتن قصه)را در مورد آنها به کار برد.
زمانی که قصه،با در نظر گرفتن این تصور که ممکن است برای بازی مورد استفاده قرار گیرد،نقل میشود،در واقع اولین گام برداشته شده است.
اگر تمرینها بهطور صحیح انجام شود،کار بازی قصه به گونهای خلاق و بدون از دست دادن اشتیاق و علاقه،به مدت طولانیتری ادامه خواهد یافت.
اگر گروه، هفتهای فقط یکبار به کار تمرین بپردازد،مشکل دیگری از جهت حفظ اشتیاق و علاقه اعضای گروه وجود خواهد داشت؛بدین ترتیب،پیشرفت قصه مدت بیشتری به طول میانجامد.
اینکه به کودکان تنها فرصت دهیم قصه را بدون آنکه هیچپیشرفتی در آن از خود نشان دهند و بررسی نمایند،از نظر کار خلاق کردن،نتیجهای برای آنهاد نخواهد داشت.
یکی از راههای مؤثر برای آزادی در شخصیتپردازی طرح سوالاتی از این قبیل است: زمانی که افراد احساسات خاصی را درک میکنند،چگونه عمل میکنند؟چه چیز آنها را وادار میکند که اینگونه احساس نمایند؟هنگامی که به خلق یک نمایش میپردازیم، چگونه این احساس را برمیانگیزانیم؟این سوالات به«چرا و چگونه»که کودک به راحتی قادر به درک آنهاست،ختم میشود.
زمانی که کلیه امکانات قصه را تا حد امکان در نظر گرفته و به تمام کودکان فرصت ایفای نقش دادهاید،زمانی که اشتیاق و علاقه به بازی به اوج خود رسیده است،تنها و تنها در آن هنگام است که آماده نمایش قصه خواهید بود.
این همان دستاورد اساسی چندین هفته نمایش خلاق است علیرغم آنکه برخی موارد تکنیکی از جمله تغییر و تحول قصه و ایجاد حسی نسبت به مضمون و دیالوگ ممکن است مطرح شود."