خلاصه ماشینی:
"پروژه اخیر دایره المعارف قرآن( Encyclopedia of the Qur''an )کاملا روشن میکند که تفکیک درونی-بیرونی،هیچ ربطی به ارزیابی علمی ندارد یا دستکم اینکه رهیافتهایی که به عنوان آثار علمی «رسمیت یافتهاند»میتوانند در اندازهای که فرضهای مبنایی مسلمانان را درباره قرآن زیر سؤال ببرند،تفاوت داشته باشند.
البته این رویکرد مدرن به ذات دین را منعکس میکند؛به این معنا که مطالعه قرآن-آنگونه که امروزه در مخافل آکادمیک دیده میشود-بیتردید کاری است که کاملا با روح مدرنیته مبنی بر اینکه دین موضوعی شخصی برای افراد است، درآمیخته است.
وی به دنبال تبارشناسی نیچهای از ارزشهای قرآن در سیاق تطبیقی جوامع دینی است که همان«تفسیری خواهد بود که گمشده است»؛چیزی که در آن هم مفسر«آزادانه نظرات و انتقادات فعال خود را طرح میکند که خود برخاسته از تفسیر آزادانه و مختار از مطالبی است که غالبا نسبت و گاه اتهام آشفتگی بدانها داده شده است».
البته این صرفا میتواند به ما یادآوری کند که نویسندگان جدلی قرون وسطا نیز به سنت تفسیر علاقهمند بودهاند و اینکه نشانههای آنچه ما رهیافتهای آکادمیک نوین به قرآن میدانیم،همچنان مبهم باقی ماندهاند، خصوصا وقتی پرسشهایی دشوار درباره آنها طرح میشود.
مطالعه نوین تفسیر پاسخی ساده به دوراهیای که این رشته با آن مواجه است،نیست ولی میتواند در کنار واکنش جمعی انسانها نسبت به متن قرآن جای گیرد؛هرچند مطالعه تفسیری نشان میدهد که انسانها-چه مسلمان چه غیر مسلمان-با متن،از چشمانداز زمانه خود تعامل میکنند و این تنها حقیقت مشترک میان دانشمندان مدرن و نویسندگان سنتی است."